Gasdrivna Östersjöfärjor ett steg i rätt riktning
Alla förbränningsmotorer ger upphov till koldioxidutsläpp. Också de som körs på metangas. Att använda gas som drivmedel reducerar övriga utsläpp i förhållande till drift på olja och bensin, och är i förhållande till dessa bränslen att föredra genom väsentligt minskade totala utsläpp.
Allra bäst vore givetvis om det går att åstadkomma energi för framdrift av fordon och fartyg utan förbränning. Men så långt har tekniken ännu inte kommit, även om det förekommer en del fordon som körs på batterier.
Kommunens egna bilar körs idag på naturgas, och kommunen har också avtalat med Skånetrafiken om att köra våra stadsbussar på naturgas. På sikt kommer alla bussar att gå på biogas. 2011 kommer vi i Trelleborg att få tillgång till metangas från Jordberga, och redan idag kan alla företagare här som kör sina fordon lokalt i Skåne dra nytta av tankstället för metangas som finns här ekonomiskt och också bidraga aktivt till förbättrad lokal miljö.
Metangas som framställs i en stor biogasanläggning renas där så att den håller en hög kvalitet och detta sker i en så kallad valideringsanläggning som är en del i processen. När Jordbergaanläggningen står klar kommer bilar och bussar i kommunen att köra på biogas därifrån.
På fartygssidan finns idag interrimsregler från den internationella organisationen IMO, som medger att fartyg körs på biogas och naturgas. Givetvis får inga utsläpp av metangas ombord förekomma, och säkerhetsreglerna från IMO innehåller noggranna föreskrifter för installationerna, för hur bränslet ombord skall förvaras och om försiktighetsåtgärder vid tankning. För att kunna lagra tillräckliga mängder bränsle ombord måste det ske i vätskefas.
Därför måste gasen kylas ner till låg temperatur, under minus 180 grader C, alternativt komprimeras till vätskefas och ett tankställe för biogas har höga säkerhetskrav. För närvarande körs ett antal färjor i Norge kommersiellt på naturgas, och en del kända farytgsmotortillverkare är idag igång med att konstruera motorer avsedda för att kunna köras på högvärdig diesel och på metangas, så kallade dual fuelmaskiner.
Att få alla världens fartyg att köra på andra bränslen än olja kommer att ta lång tid, och att börja med färjorna, som hela tiden befinner sig i Östersjön, som har klassificerats av UN och IMO som känsligt innanhav (PSSA) är ett steg i rätt riktning.
Lokalt kommer ett sådant steg för vår centralort att innebära en väldigt stor förbättring. Ansökan om stöd från EU för att ta fram lösningarna görs av rederierna tillsammans med hamnarna, och det första tankstället för färjor som skall köras på biogas är under byggnad.
Sten Björk
2 v ordf i Trelleborgs Miljönämnd
Svar till Stig W Reinlert, den 29 maj.