En citytunnel för Skåne
Miljödomstolen har gett klartecken för att sätta i gång citytunnelbygget i Malmö. Citytunneln är en förutsättning för lokaltågsförbindelsen med Trelleborg. Planen är att den ska stå klar till 2011.
Det är kanske bäst att lägga in en brasklapp vad gäller färdigställandeåret, svåra och omfattande projekt av den här typen brukar stöta på motgångar. Men starten för bygget är närmare än tidigare.
Miljöprövningen omfattar de första tre etapperna. Den fjärde etappen som gäller förbindelsespåren vid Lockarp – där Trelleborgs- och Ystadsbanan ska kopplas på – är inte miljöprövad ännu.
För Skåne är denna infrastrukturinvestering ytterligare en viktig pusselbit. I teknikens tidevarv är det paradoxalt nog så att människors rörlighet blivit allt viktigare. Vi kan jobba på distans men är samtidigt i behov av att snabbt kunna röra oss över långa avstånd.
Sydvästra Skåne är tillsammans med Själland en naturlig tillväxtregion, med kvalificerade universitet och ett modernt näringsliv. Integrationen går steg för steg framåt, och diskussionerna om hur det ska bli ännu bättre är ständigt pågående. I den debatten är det viktigt att också Trelleborg finns med.
Inflyttningen till kommunen visar att Trelleborg ligger rätt till i många avseenden. Med förbättrade kommunikationer stärks förutsättningarna avsevärt. Allt tydligare kommer Trelleborg att bli en naturlig del av regionen – himmaplanen blir större.
Det gäller att dra nytta av det och inte slappna av och tro att allt ordnar sig. Trelleborgarna har redan upplevt att det som setts som självklarheter i en liten stad efterhand har försvunnit eller förändrats. Samhället organiserar sig i större enheter och den lokala anknytningen är inte lika tydlig.
Varje stad har inte sitt eget BB, sin egen polismyndighet eller sin egen tingsrätt. Mer beslut hamnar utanför det kommunala planet, på region och riksnivå.
I den omvärldsmiljön gäller det att synas i positiva sammanhang.
Det gäller att skapa en vass profil, vilket inte är lika med en slogan utan börjar i det långsiktiga arbetet med innehåll.
Att upprusta den fysiska miljön och skapa nya attraktiva bostadsområden är en ingrediens.
Ett program för att bryta traditionella barriärer och bli en föregångskommun i mångfaldens kvalitet en annan.
Att uppmuntra entreprenörskap och den lilla människans initiativ, en tredje.
Ett långsiktigt arbete alltså – som kan ha kommit en bra bit på väg när de första lokaltågen rullar in.