Annons
Nyheter

En auktorisation gör ingen lärare

Nyheter • Publicerad 20 februari 2006
Är en auktoriserad lärare alltid en bättre lärare? Arkivbild: pressens bild
Är en auktoriserad lärare alltid en bättre lärare? Arkivbild: pressens bildFoto: 

Är det något som är avgörande för hur en klass fungerar så är det läraren. En duktig lärare kan göra underverk med elever som andra dömt ut som hopplösa, medan en dålig lärare kan få en väl fungerande klass att braka ihop på bara några månader.

Så fick man bestämma en sak som skulle göra skolan så bra som möjligt så vore det att ge alla barn riktigt skickliga lärare.

Annons

Men hur gör man det? Genom att införa auktorisation av lärare?

Det är i alla fall en av de viktigaste ingredienserna i Allians för Sveriges gemensamma skolpolitik, som presenterades i går.

Förslaget är i sig inte politiskt kontroversiellt. Lärarfacken vill ha auktorisation, och det vill också skolminister Ibrahim Baylan (s). Men skolministern får inte igenom sin politik. På sossarnas partikongress fick han nej till förslaget om tidigare nationella prov. Och vad värre är – han har inte lyckats få ihop en ny skollag, trots att just det har varit ett tydligt mål.

"En av de viktigaste uppgifterna vi hade under den här mandatperioden har vi misslyckats med att genomföra", sa vänsterpartiets skolförhandlare Lennart Gustavsson i samband med att förhandlingarna om skollagen slutligen bröt ihop förra året.

Det tål att upprepas; regeringen och dess samarbetspartier har misslyckats i en av de viktigaste frågorna. Och det enligt dem själva. Allians för Sverige har däremot tydligt visat att den är överens inom just detta område.

Sedan är det en annan sak om alliansens 51 sidor långa skoluppsats så självklart rymmer alla svar på hur Sverige ska få en skola av högsta klass.

Auktorisation av lärare låter till exempel tryggt. Men när det samtidigt är så att många friskolor får bättre resultat, trots högre andel av lärare utan formell behörighet, kan man fråga sig om det är rätt slutsats att dra att lärarkompetensen alltid följer med ett examensbevis från en lärarhögskola. Nu vill alliansen förvisso öppna för fler vägar in i läraryrket. Genom att få sina kunskaper prövade och genom att komplettera med vidareutbildning ska den obehörige kunna få sin lärarauktorisation.

Frågan är om lärarfacken är beredda att ställa upp på det motsatta, att en lärare som år efter år visar upp dåliga resultat med sina elever får sin auktorisation indragen – trots fullgjord lärarutbildning? Det borde ju vara den rimliga konsekvensen.

Någonstans handlar detta om politikernas förhoppning att genom lagstiftning bestämma att alla lärare ska vara bra. Det vore ju kanon om det var så enkelt. Visst anser de flesta det självklart att en läkare ska ha läkarlegitimation och en taxichaufför taxikörkort. Men alla inser också att det inte betyder att alla läkare är skickliga eller att alla taxichaufförer kör enligt trafikreglerna.

Och frågan är om en auktorisation för läraryrket inte riskerar att stänga ute några av dem som i själva verket är bäst som lärare? För nog kan det vara så att en författare som jobbar deltid som svensklärare inspirerar och lär ut så mycket bättre än någonsin den mest auktoriserade lärarskolsprodukt klarar av?

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons