Annons
Nyheter

Du är vad du äter

Nyheter • Publicerad 17 juli 2008
Mat av lite mindre politiskt korrekt modell.Foto: 

I en tid där konsumenter skyr tillsatt socker och efterfrågar fiberrik kost finns stora pengar att tjäna. Den livsmedelsproducent som får sin produkt att framstå som lite mer sockerfattig eller klimatsmart än konkurrentens kan ta mer betalt. Vem vill förvägra sig själv och sina närmaste de där extra procenten fullkorn? Konsumenten betalar gärna lite mer för varor som utlovar extra färskhet, nyttighet, fiberrikhet eller politisk korrekthet.

Förpackningar med bröd, juicer och makaroner smyckats numera med runda ringar och röda hjärtan som utlovar 100 procent juice, inget tillsatt socker, omega 3 och en alltmer vildvuxen flora med prefixet "eko-". Vad ringarna däremot inte berättar är att alla juicer innehåller just bara juice - annars måste de heta något annat. Att ett traditionellt knäckebröd saknar tillsatt socker beror på att socker aldrig funnits med i receptet. Omega 3 är visserligen nyttigt. Men de minimala mängder omega 3 som ett bröd kan innehålla kommer inte i närheten av rekommenderad daglig dos. Eller att den som väljer "ekologiska" frukostflingor får finna sig att få upp till en fjärdedel ogräsfrön i frukosten. För att inte tala om att så kallad ekologiskt odlad mat varken orsaker mindre koldioxidutstläpp eller mindre kvaveläckage till naturen.

Annons

Konsumentföreningen i Stockholm har gått igenom tvivelaktig marknadsföring av en mängd livsmedel. Livsmedelsföretagen närvarade liksom Konsumentverket och Livsmedelsverket. Alla utlovade åtgärder. De senare skulle skärpa formuleringarna i sina riktlinjer om vilseledande märkning. Livsmedelsbranschen har redan tillsatt en särskild granskningsman som ska se över påståenden om olika livsmedels eventuella hälsoeffekter.

Men självreglerande åtgärder vore att föredra framför alltför mycket tvingande lagstiftning. Branschen i sin helhet förlorar också på hälsobluffarna, bara konsumenterna blir mer uppmärksamma på dem.

Att reglera reklam och marknadsföring är svårt och något politiker i allmänhet bör hålla sig ifrån. Liksom politiska tal omfattas reklambudskap av yttrandefrihet. Men företag får inte genom reklam och förpackningar uppsåtligen lura konsumenter. Därför är Marknadsföringslagen nödvändig.

För varor som inte är direkt hälsofarliga ligger dock alltid det verkliga slutansvaret hos konsumenten. Att vända på flingpaketet och läsa dess innehållsförteckning och näringstabell ger ett skydd mot den falska fullkornspropagandan. Att ta reda på vad förkortningarna betyder ger verklig konsumentmakt. Regleringar och riktlinjer i all ära - den bästa vägen till ett ökat välmående är nog att ta de sockerfria löftena med en stor nypa salt. Din egen mathållning har allt mer blivit en fråga om livsstil. Att ta tillverkarens påståenden om den ena eller andra produkten för något annat än just bara påståenden har svenska konsumenter länge varit duktiga på när det kommmer till konsumtionsvaror i allmänhet. Det finns ingen anledning att inte inta samma kritiska hållning till det du stoppar i munnen.

Man är trots allt vad man äter.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons