Annons
Nyheter

De har lyft kommunalpolitiken

Nyheter • Publicerad 30 mars 2007
Ulf BingsgårdFoto: 
Catherine PerssonFoto: 

Trelleborgs kommunalråd, Ulf Bingsgård (m), och oppositionsråd, Catherine Persson (s), har en helt annan medieprofil än sina företrädare.

Båda två är väl medvetna om att det ingår i uppdraget att vara synlig utåt. Det är en nödvändighet att hantera medierna, både i med och motgång. Inte minst handlar det om att själv göra utspel som får uppmärksamhet.

Annons

Catherine Persson är en skicklig och flitig debattör. Hon har gjort E 6 till en profilfråga, ett bra sätt att gå hem i stugor och lägenheter. Persson syns också i glada PR-sammanhang som att främja cyklandet i kampanjen Trelletrampet. Efter tjänstebilsstrulet, som slutade med att oppositionsrådet fick avstå från den förmånen, får cykelhistorien en extra knorr.

Bingsgård har i kontrast till sin företrädare gett sig ut på de moderna kommunikationsvägarna. Genom sin "Fråga kommunalrådet" på kommunens hemsida, har han öppnat ett forum direkt till medborgarna. Bingsgårds initiativ att bjuda in allmänheten till informella möten är också bra.

Ulf Bingsgård och Catherine Persson har båda bidragit till att Trelleborgspolitiken fått nytt syre. Man skulle kunna tala om en ny generation politiker, men det handlar om mer än ålder. Det handlar om inställning.

•••

Catherine Persson avlutade för övrigt sin riksdagskarriär (för denna gång i alla fall) med att i torsdagens frågestund ställa statsministern mot väggen angående E 6. Fredrik Reinfeldt sa i talarstolen att "Catherine Persson verkar vara fullfjädrat förberedd för att bli kommunalråd."

Sedan fortsatte Reinfeldt med att det måste till nya lösningar för att finansiera vägbyggen runt om i landet. Kommuner, regioner och näringsliv förväntas vara delaktiga.

•••

Socialdemokraterna kom i veckan med en 157-sidig analys över varför de förlorade valet. Märkligt långt ned, på sidan 96, behandlas den verkliga förklaringen. Men det var nu inte Göran Persson det var fel på, enligt analysen, utan mediernas behandling av honom. Och så skulle han aldrig ha byggt det där torpet. Analysgruppen skriver:

"Vi konstaterar att partiordförande Göran Perssons husbygge har varit en följetong under ett par års tid i medierna. Många valarbetare fick ägna allt för mycket tid åt att diskutera saken."

•••

Annons

Strejkhotet är borta. Det blir påsköppna butiker även i år. Svensk Handel struntade i att de övriga arbetsgivarförbunden i Svenskt näringsliv ville stoppa avtalet med Handelsanställdas förbund.

Anser handelsföretagen att de har råd med löneförhöjningar så ska det förstås vara upp till dem. Många anställda förtjänar också att få ta större del av företagens framgångar.

Men man ska vara observant på att det är lättare för stora framgångsrika bolag med höga marginaler, som H&M, Ikea och Ica att klara löneökningarna. För de minsta företagen inom handeln kan det vara svårare. Och det betyder att det blir dyrare att anställa oerfarna och unga människor.

•••

Hamnkampen mellan Ystad och Trelleborg fortsätter. Lena och Bo Näslund påminner i Trelleborg 750 år (sidan 119 – 125 i del 1 och sidan 172 i del 2) om hur det gick till när SJ:s Polentrafik lades i Ystad. Allt handlade om regionalpolitik av den gamla skolan. SJ:s ledning ville ha trafiken i Trelleborg, men tvingades av regeringen lägga den i Ystad. SJ-chefen Lars Peterson sa till Trelleborgs Allehanda: "Ystad är ett rent politiskt beslut som motiveras av lokaliseringsskäl. Från SJ:s sida har vi vidhållit Trelleborg av trafikekonomiska skäl".

35 år senare, när marknaden får bestämma, så flyttar allt mer av Polentrafiken till Trelleborg. Unity Line har haft en lysande premiär. Och nu funderar gamla SJ Gods, numera Green Cargo, på att flytta från Ystad till Malmö eller Trelleborg.

För Ystad kommun, som dras med en debatt om det är rätt att bygga ut hamnen eller inte, är detta känsligt. Är det att kasta pengarna i sjön att investera i hamnen?

För Trelleborg betyder det å andra sidan att hamnsatsningen här fått tummen upp från marknadens aktörer.

Men den kraftigt ökade trafiken, som bara till en del hamnar på järnväg, har också baksidor. Miljöbelastningen från färjor och lastbilstrafik måste minimeras. Och det gäller att få en väg som klarar trycket – ge Vägverket pengarna Reinfeldt!

•••

Annons

Veckans omsvängning: "Opinionen förstår att man måste föra en politik med ansvarsfull finansiering och att ett avskaffande främst gynnar de rikaste."

Finansminister Anders Borg (m) uttalar sig om förmögenhetsskatten i Privata Affärer nummer 4. Tidningen nådde prenumeranterna samma dag som alliansregeringens partiledare på DN Debatt gav besked om att förmögenhetsskatten ska avskaffas.

•••

ºSossarna går som tåget i opinionsundersökningarna. Då är det väl bara att slänga valanalysen i papperskorgen.

Fast på låg volym håller sossetoppen med om regeringens Reinfeldts reformer. Till och med förmögenhetsskattens avskaffande.

•••

Ulf Bingsgård ska gå på sin första fotbollsmatch. Om fler följer hans exempel så kan en ny arena vara en vettig idé. Men inte som kommunalfinansierat riskprojekt. Här ska näringsliv och förening vara ledande aktörer.

•••

Min första fotbollsmatch på Vångavallen var för övrigt den klassiska Blackburnkampen. Vi körde hit från Lund. Polare Patrik hade svårt att hitta parkeringsplats. Men jag fick se Kenny Dalglish i verkligheten. Om än bara på bänken. Och där var som bekant Tom Prahl till slut störst.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons