Brev till ledarredaktionen: ”Förorenaren ska betala”
Att bilar dumpas i miljön och skrotas illegalt är ett problem i flera kommuner. Naturvårdsverket skrev en rapport 2011 med förslag på olika lösningar, och konstaterade då att någon form av ersättning till den som lämnar in sin uttjänta bil är bra både ur miljösynpunkt och för att förebygga problemet med övergivna bilar. En sådan ersättning skulle, enligt Naturvårdsverket, lämpligast hanteras av producenterna.
Samma princip råder för tillverkare av till exempel batterier eller glas – att utveckla fordonstillverkarnas producentansvar är därför det bästa sättet att minska illegal dumpning av bilar.
Erfarenheten från den tidigare skrotningspremien var att premien i sig inte gjorde att vi konsumenter lämnade in skrotbilar. Detta eftersom bilskrotarna anpassade sin mottagningsavgift så att den motsvarade premien. Premien var heller inte tillräckligt hög för att stimulera att alla skrotbilar lämnades in. Detta eftersom det kunde finnas helt andra skäl till varför bilarna övergavs. Om de inte fungerade alls, kostade det helt enkelt för mycket att transportera dem till skroten. Eller så kunde dessa vrak härstamma från stulna bilar.
Min utgångspunkt som liberal är att förorenaren ska betala. Då är det inte rimligt att låta skattebetalarna ta kostnaden för att någon medvetet, och i strid med lagen, lämnat sitt uttjänta fordon vind för våg.
Men problemet med skrotbilar i skog och mark kvarstår. Regeringen överväger därför att lägga ytterligare uppdrag till Naturvårdsverket för att undersöka hur ansvaret för insamlingen av övergivna bilar kan förtydligas, liksom hur ett system för ersättning för omhändertagande av uttjänta fordon skulle kunna utformas och finansieras. Jag vill prioritera denna fråga och hoppas kunna besluta om uppdraget under våren.
Lena Ek (C)
miljöminister
Svar:
Miljöminister Lena Eks grundinställning att ”förorenaren ska betala” är god. Däremot faller Eks resonemang om att skattebetalarna inte ska ta kostnaden för illegalt dumpade bilar, eftersom det är precis vad som sker med fler miljöfarliga bilkyrkogårdar i naturen.
Lars Kriss
ledarskribent på liberala nyhetsbyrån