Bingsgård spelar rysk roulett
Med detta som bakgrund kan man fråga sig hur verklighetsförankrad den borgerliga alliansen i Trelleborgs kommun med kommunalrådet Ulf Bingsgård i spetsen är, då man fäller uttalanden som: Vad ska vi ha hamnen till? Folkpartiets starke man i kommunen, tillika Ulf Bingsgårds alliansbroder, uttalade sig i Trelleborgs Allehanda den 22 oktober och sa "Jag vill ha mer fakta om hamnens miljöpåverkan, idag och framöver, samt om den ekonomiska betydelsen för Trelleborg".
Man kan ju fråga sig vad som hade hänt om kommunalrådet i Göteborgs Stad, Göran Johansson gjort ett liknande uttalande om hamnen i Göteborg och sagt: Vi måste fråga oss, vad ska vi ha Göteborgs hamn till?
Eller om kommunalrådet i Södertäljes kommun Anders Lago uttalat att han är tveksam till Scanias verksamhet i Södertälje och sagt: Vad ska vi egentligen ha Scania till här i Södertälje?
Eller om kommunalrådet Peter Danielsson i Helsingborg sagt: Vad ska vi egentligen ha hamnen i Helsingborg till, det är bättre att vi slår igen och låter människor och gods resa via Öresundsbron.
Vi frågar oss därför om de styrande i rådhuset överhuvudtaget förstått vad det innebär att på ett ansvarsfullt sätt skapa goda förutsättningar för att bibehålla och erbjuda nya jobb i Trelleborgs kommun. De otydliga signalerna från den politiska ledningen kan innebära att nya företag och investerare börjar tveka att etablera sig i Trelleborg. Andra överväger kanske möjligheten att flytta sin verksamhet till Malmö eller Helsingborg.
Otydligheten från kommunledningen kan innebära färre arbetstillfällen i Trelleborg, som i sin tur innebär mindre skatteintäkter vilket slår mot skolan, hemsjukvården, kollektivtrafiken och kulturlivet.
Åtta av tio företag i Trelleborgs kommun säger att de är positiva till Trelleborgs Hamn och dess verksamhet och vill också se en utbyggnad och expansion. Genom otydlighet och dubbla budskap spelar den politiska ledningen just nu rysk roulett med Trelleborgs kommun och dess invånare. Har kommunen verkligen råd att tappa ett antal arbetstillfällen? Har man verkligen råd att tappa ett antal företag som vill etablera sig i kommunen på grund av närheten till en väl fungerande hamn. Anser man det i rådhuset så är man antagligen ganska unik i det kommunala Sverige.
Hamnen har också stor betydelse för svensk industri och årligen hanterar hamnens medarbetare cirka 20 procent av den totala svenska utrikeshandeln i kronor räknat.
Trelleborgs Hamn AB har idag ca 110 medarbetare. Kvinnor och män som är stolta över sin arbetsplats och som ser till att hamnen är bemannad dygnet om, 365 dagar om året. Till detta skall läggas ytterligare drygt 2 000 personer som då indirekt har sin utkomst från hamnens verksamhet.
Vi anser att det nu är hög tid att den politiska ledningen bekänner färg och berättar för oss arbetstagare och för företagarna i Trelleborg, som direkt eller indirekt är beroende av hamnen, om vi ska börja se oss om efter nya arbetstillfällen och nya näringslivslokaler, eller om vi även imorgon ska kunna gå stolta till jobben oavsett om de ligger i eller utanför hamnen.
Vi ser fram emot ett svar från kommunalrådet Ulf Bingsgård där han tillsammans med övriga företrädare för alliansen svarar på var man egentligen står i frågor som rör hamnens framtid.