Annons
Nyheter

Att fördjupa eller fördumma

Nyheter • Publicerad 20 juli 2008

Om radions P1 inte fallit mig på läppen för stunden och jag har glömt skivsamlingen hemma har det hänt att jag ställt in bilstereon på reklamkanalen som kör ballader från 1980-talet, eller i bästa fall tidigt 1990-tal. Men det tar inte lång tid innan jag inser att tystnaden är att föredra. Balladerna får jag så klart acceptera, en del får till och med anses vara någon form av klassiker. Men mellansnacket är svårare att uthärda. Den ena intetsägande rösten efter den andra som fyller etern med plattityder som absolut inte får väcka minsta reaktion, det gäller ju att behålla lyssnarna till reklampausen. Men just därför blir det outhärdligt, plattityderna gör sändningen kontur- och uddlös och till sist också meningslös.

Men den lugna reklamkanalen är förvisso inte ensam i sitt främjande av plattityder och yta i mediebruset. Stänger vi av den monotona radiorösten och istället bläddrar genom någon av dagstidningarnas allt fler så kallade livsstilsbilagor, betydelselöst vilken, möts vi av samma ton. Intervjuer med kändisar som ofta är kända för att de är kända. Modetips som lika gärna hade kunnat fungera som modehusens egen reklam. Mingelbilder från festelitens femton minuter i rampljuset. Ytan triumferar och kritisk reflektion lyser med sin frånvaro.

Annons

Visst kan tidningar skriva om kändiskultur, mode och uteliv. Detta och mycket annat är en del av många läsares liv och kan också säga något viktigt om samhället vi lever i. En kritisk och reflekterande livsstilsjournalistik kan bidra till en fördjupad förståelse av det egna livet och det omgivande samhället. Men när livsstilsjournalistiken istället sker genom ett tomt återgivande av banaliteter och produktplaceringar fördummas vi som läsare och journalistiken misslyckas i sitt viktiga samhällskritiska uppdrag. Tidningsbilagorna blir då tillsammans med reklamradions mellansnack inte mer än utfyllnad och en lätt kittling på ytan. En kittling som breder ut sig på den fördjupande journalistikens bekostnad.

Ytterst blir ett ytligare medieutbud ett demokratiproblem. För en alltmer högutbildad och mer kulturellt orienterad elit, om uttrycket ursäktas, finns det alltid vägar öppna till nischade specialmedier, alltmedan stora grupper får förlita sig på ett ytligare medieutbud. Därmed växer också kunskapsgapet mellan olika samhällsgrupper samtidigt som samhälls- och kulturdebatten förs i exklusiva och avgränsade fora utom räckvidd för gemene man. Radiopratarens plattityder och bilagornas ytlighet är med andra ord inte bara fördummande utan innebär till sist också ett försvagande av det demokratiska samtalet.

Douglas Brommesson är filosofie doktor och forskare i statsvetenskap

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons