Annons
Nyheter

Anders Ödahl: Ge oss ett Viking World

Nyheter • Publicerad 31 januari 2006

Trelleborgen ska få en ny entré. Ärligt talat, vem bryr sig?

Trelleborgen är ju bara ännu en av alla dessa lokala satsningar på historien som inte lockar många andra besökare än ditkommenderade småskoleklasser och stackars bortkomna italienska turister som varken förstår vad guiden säger eller vad det står på skyltarna.

Annons

Många skånska kommuner har en sådan här anläggning. Foteviken är väl ett av de mer lyckade exemplen, men visst känns det som att den skånska turistindustrin har mer att hämta i vikingatiden än detta. Om det är något som världen känner till om oss nordbor, så är det att det rinner vikingablod i våra ådror.

Lägg ner Trelleborgen, använd den kunskap som finns på Foteviken och gå ihop med några skånska kommuner och skapa ett internationellt Viking World. Jag ser framför mig en temapark, ett nöjesfält och ett köpcenter med tusentals hotellbäddar. Det blir en blandning av Birka, Disneyland och Ullared. Vikingaskepp, runstenar och hornprydda hjälmar så långt ögat kan se. För här handlar det inte om att bjuda på äkta vara, utan att skapa en upplevelse av att det är äkta. Se på den tecknade figuren Hagbard Handfaste! Det är en "äkta" viking, med horn på hjälmen.

Mark till att bygga ett Viking World finns det gott om. Det pratas om ännu en golfbana vid Stavstensudde, ta den marken och bygg ett Viking World istället, eller uppe vid Slågarp, där det ju inte heller verkar bli någon golfbana. Annars finns det väl någon lantbrukare som är beredd att avstå sitt kontraproduktiva EU-bidrag till förmån för en offensiv framtidssatsning som sätter Trelleborg på kartan "lite mer" än vad som är fallet med i dag.

Trelleborg ligger perfekt till för en storsatsning på internationell turism. Med Öresundsbron ligger storflygplatsen Kastrup bara en halvtimme bort. Färjorna i Ystad och Trelleborg ger direkt kontakt med kontinenten.

Och nog skulle Sturup orka med att det landade några chartrade plan i veckan med vikingaturister från Tokyo, Peking och Bombay.

För det är från Asien som framtidens turistströmmar kommer. Två miljarder människor som bara väntar på att få råd att se världen och ta del av det västerländska kulturarvet. Som vill se vikingar.

- Men Trelleborg är ju så litet och vi har det ju bra som vi har det, invänder säkert någon trelleborgare med den där typiska blandningen av mindervärdeskomplex och självtillräcklighet som utmärker svenska småstäder.

Jag säger bara: Jukkasjärvi! En galen idé om ett ishotell har lyckats sätta denna norrländska byhåla med 500 invånare på världskartan.

- Och pengar, invänder någon annan.

Om Ilmar kunde få Region Skåne att hosta upp tiotals miljoner för några veckors sommarromans med det vackra seglarfolket, så borde man väl kunna få ut det mångdubbla för ett verkligt regionalt framtidsprojekt. Låt det kommunala utvecklingsbolaget göra skäl för namnet, istället för att peta med EU-subventionerade så kallade projekt som bara leder till ännu en hemsida som inte uppdateras efter att pengarna tagit slut.

Annons

Men finns det någon lokal entreprenör som är beredd att satsa på ett projekt som Viking World? Malmö har sin Percy, Båstad har Peab-mannen Mats Paulsson och i Skara bor ju Bert, men vem är redo att ta klivet fram och bli Trelleborgs framtidsman?Kanske kan Trelleborgs näringsliv inte prestera någon så driven och kreativ affärsman. Kanske måste vi ännu en gång lita på Egil Ahl för att det ska hända något i den här kommunen. Och då får vi väl vara nöjda med att Trelleborgen får en ny entré.

Anders Ödahl är frilansjournalist och företagare i turistnäringen.

info@beddingesmedjan.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons