Annons
Nyheter

Sex och tåg blev frågor för de folkvalda

I den parlamentariska oreda som nu råder höll regionfullmäktige ett stillsamt sista möte med de nuvarande folkvalda. En stor samsyn rådde om de frågor det togs beslut om.
Nyheter • Publicerad 23 september 2014
Foto: 

Bland annat godkändes enhälligt majoritetens förslag om att förlänga ett hälsoavtal mellan Region Skåne och länets kommuner. Det nuvarande går ut 2014, och förlängdes nu till att omfatta även 2015.

En överenskommelse mellan regionen och den idéburna sektorn som inleddes i början av mandatperioden förlängdes också, samt reviderades på vissa punkter.

Annons

- Det här är ett unikt samarbete vi kan vara stolta över, och som fått uppmärksamhet runt om i landet, sa regionrådet Birgitta Södertun (KD) och fortsatte:

- Vi vill uppmärksamma och värna kraften i det civila samhället och fortsätta ta hjälp av detta.

Den idéburna sektorn som de har avtal med omfattar ett 30-tal organisationer, varav flera inom hälso- och sjukvård. Målet är att stärka samspelet mellan dessa och den offentliga sektorn.

- Vi har nu landat i en ny form av partnerskap på hälso- och sjukvårdsområdet. Detta ger mer trygghet i finansieringen och mer långsiktighet än tidigare ettåriga bidrag, säger hon.

Den nya överenskommelsen ska följas upp och utvärderas vart fjärde år.

I frågestunden undrade Jens Leandersson (SD) om RFSL verkligen använder bidragen från Region Skåne på rätt sätt, och hänvisade till artiklar i Dispatch international. Där står att bidragen ska gå till att förhindra spridning av könssjukdomar bland HBTQ-personer, men att de istället stöttat sidor där män får tips om var de kan ha anonymt sex på offentliga platser.

- En nyckelfråga är om män som har sex med män ska få ta del av statliga medel. Vi anser inte att dessa pengar är felsatsade, svarade Anders Åkesson (MP).

Vilmer Andersen (V) undrade om Veolia lever upp till avtalet med Skånetrafiken, inte minst när det gäller att köra tåg utan tågvärdar.

- Nej, det är inte förenligt med avtalet att köra med bara en lokförare och utan tågvärd, sa Mats Persson (FP).

- Vi kommer att kräva någon form av kompensation, om det blir vite eller lägre ersättning till Veolia återstår att se. Men vi valde att låta dem fortsätta köra tågen. Alternativet hade varit inställda tåg och folk som inte kom till sina arbeten eller kom hem.

Taner Caliskan och Louise Cronholm
Clifford Johansen
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons