Annons
Nyheter

”Se upp för klippen på Black Friday”

För att butikerna ska få lov att kalla kampanjen för rea krävs det att vissa kriterier uppfylls. Konsumentverket uppmanar konsumenter att vara kritiska när det kommer till Black Friday.
Shopping • Publicerad 20 november 2018

Varorna ska ha funnits i butikernas utbud under en längre tid och priserna ska vara rejält nedsatta – annars får det inte kallas rea. Dessutom ska reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

– Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket till sajten Hallå Konsument som Konsumentverket står bakom.

Annons

På sin Facebooksida skriver Hallå Konsument: ”Förbered dig väl innan du shoppar loss på Black Friday. På prisjämförelsesajter kan du exempelvis se butikers köphistorik och vad andra butiker tar för samma vara.”

– Som konsument tycker jag att främsta fokus bör vara på vilket pris produkten säljs för och vad man får för det priset. Och när det gäller ett påstått ordinarie pris är det nog sunt att vara aningen kritisk. Ställ frågor till säljaren om när priset tillämpades senast och hur länge produkten har sålts till det priset. Ett annat tips är att använda sig av prisjämförelsesajter för att se butikens prishistorik samt vad andra butiker tar för samma produkt, säger Niclas Ernebratt som har granskat flera reklamkampanjer.

– Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Det finns inte något krav på att butiken skriver ut vad produkten har kostat tidigare. Om butiken däremot gör det är det viktigt att det pris som anges är det pris som butiken själv har tillämpat för den aktuella produkten. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor.

Maria SällbergSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons