Järnvägsgodset i hamnen minskar
– Det är inte bra att järnvägsgodset minskar. Det är tvärtemot vad vi arbetat för, säger Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn.
Den långtgående trenden för Trelleborgs hamn har varit en minskning av järnvägsgodset, som vägts upp av ökningar av godset som fraktas på lastbil. 2010 var ett undantag, då järnvägsgodset ökade, men 2011 slår trenden igenom igen.
– Det är framför allt att Cargo Net lagt ned sin kombiverksamhet i Sverige som drabbat järnvägstrafiken, säger Tommy Halén.
Men nu i januari syns en ljusning på järnvägssidan, med en ny aktör i Trelleborgs hamn.
– Det är Hector Rail som ska frakta stål från SSAB i Borlänge till Trelleborg på uppdrag av tyska Schenker Rail som tar över i Tyskland, säger Tommy Halén.
Slutsumman 2011 för mängden gods via Trelleborgs hamn hamnade på cirka 10,9 miljoner ton gods, ungefär 50 000 ton minus eller 0,4 procent jämfört med 2010.
Den allra största delen står lastbilsgodset för, ungefär 9,4 miljoner ton.
Men det är långt ifrån rekordåret 2007 då det fraktades 12,8 miljoner ton gods via Trelleborgs hamn. 2008 blev det en mindre nedgång, men 2009 rasade siffrorna rejält i samband med finanskrisen och konjunkturnedgången. Hamnen i Trelleborg har ännu inte riktigt återhämtat sig från den smällen.
– Om vi jämför oss med hamnar som har liknande verksamhet som vi så har vi klarat oss bra under 2011, säger Tommy Halén. Det första halvåret var mycket bra, det är de sista månaderna som gjort att vi inte ökar den totala mängden gods i år.
Färre verkar också ta färjan från Trelleborg ut på kontinenten för semester. Antalet personbilar minskade med drygt tre procent, antalet husvagnar med drygt elva procent och antalet passagerare med en halv procent.
Malmö hamn, som under 2010 såg ut att kunna hota Trelleborg om platsen som landets andra största godshamn, verkar under 2011 ha halkat efter och Trelleborg ser ut att återigen vara ohotad tvåa av Sveriges godshamnar, efter självklara ettan Göteborg.