En tweet för vår elit
Komikern Mårten Andersson har insett att den hajpade mikroblogosfären Twitter – inom vilken varje inlägg får vara maximalt 140 tecken långt – är en passande publiceringskanal för landets komiker, och har därför samlat festliga tweets av honom själv och arton andra skribenter i en färsk bok.
Och visst, Twitter är ett nyskapande medium med många förtjänster: Som kollektiv kunskapsbank, som journalistisk publikkontakt, som politiskt transparensverktyg (nyligen torgfördes en diskussion om huruvida twittrande under riksdagens utskottssammanträden skulle förbjudas), och inte minst som källa till ögonblickskomik.
En hel del inomsekteristisk kritik har emellertid riktats mot Mårten Anderssons bokprojekt, och det med rätta: Endast en av de medverkande skribenterna är en "vanlig människa", utan en medial karriärvåg att rida på i twitteroceanen. Resten är i princip uteslutande komikerkollegor till Andersson, med undantag för några programledare och en välkänd skivbolagsmanager.
Det är ett urval som formerar en tydlig elit. En direkt backlash för twittercommunityt, vars kanske främsta förtjänst är att alla användare befinner sig på samma nivå.
Det är också ett bevis på att Mårten Anderssons eget flöde är både homogent och ganska tråkigt. En ansenlig del av innehållet i de utvalda tweetsen är direkt nonsens, som inte är ett dugg roligt out of context. Och få av de medverkande (undantaget Annika Lantz och Alex Schulman) är några vidare språkbegåvningar.
På Twitter finns det annars många som leker med språket på flera metanivåer, som exempelvis bloggaren @fransstrandberg och DJ:en @staffanl.
Där finns vänsterpolitikern @aliesbati, som i traditionella debatter är så träigt tråkig, men som på Twitter förvandlas till ett sarkasmspottande geni.
Där finns twitterlegendarerna @max_tweets och @annabjorklund, som levererar fler oneliners per kväll än en sitcom av rang.
Och där finns @faktisktbjorsch, som med hjälp av de chattromantiska asteriskerna förvandlat sina tweets till sammanhängande serierutor.
Alla dessa har Mårten Andersson missat. Hade "Sveriges roligaste på 140 tecken" varit en reportagebok hade författaren anklagats för undermålig research. Det är kritik han förtjänar ändå.
Tio tokroliga twittrare
Som både du och Mårten Andersson borde börja följa:
@AlltGenast
@annabjorklund
@drickerte
@erikwiklund
@felmoftan
@hannesdukler
@kvadrater
@max_tweets
@NHURB
@radiogagarin