”En ringväg är bra för Trelleborg”
– Det är skönt. En ringväg är bra för Trelleborg, säger Ulf Bingsgård, som i dag kallar sig opolitisk och följer debatten på avstånd.
Det är nästan omöjligt att säga när diskussionerna om en östlig ringväg egentligen började. Men det går nog att påstå att fröet till det beslut som väntas fattas i kommunfullmäktige på måndag såddes ungefär samtidigt som besluten om en utbyggd E 6 var på väg att fattas. Det var då som man på allvar började lägga fokus på hur trafiken runt Trelleborg ska gå i framtiden.
Den 15 maj 2007 skrev TA:s dåvarande kommunreporter, Lasse Bryggare, att det politiska sexpartistyret (M, L, C, KD, MP och SPI) lett av Ulf Bingsgård, gett den dåvarande stadsbyggnadschefen Stefan Ferm i uppdrag att skissa på en ringväg runt Trelleborg. I artikeln uttalade sig Ulf Bingsgård om att det dittills saknats konkreta förslag på hur vägen skulle kunna dras.
Dragningen skulle ha tre syften. Avlasta centrum, mata in trafik till bostadsområden på öster och koppla till hamnen österifrån. Ett förslag skulle vara klart samma höst, rapporterade TA då.
Riktigt så snabbt gick det inte, men i oktober 2009 kunde Stefan Ferm presentera ett förslag som innebar att ringvägen skulle börja norr om Skegrie och skära genom slätten ner till väg 108 där Trygghetens hus ligger i dag. Där skulle den gå vidare ner till väg 9 och ansluta till hamnen.
– Vi resonerade kring vad som skulle vara mest optimalt för en person som kör från Malmö till exempelvis Gislövs läge. Då kom vi fram till den här ganska stora ringvägen norr om Skegrie och tvärs över fälten, säger Ulf Bingsgård.
Lösningen fick bred politisk majoritet och arbetades in i kommunens översiktsplan som antogs sommaren 2010. Men andra var inte alls lika glada. Länsstyrelsen sparkade bakut och menade att vägen stred mot alla möjliga riksintressen. Dåvarande Vägverket (sedan Trafikverket) var inte heller ett dugg intresserat av att finansiera vägen och en ny hamninfart. Det ställningstagandet har sedan inte ändrats, oavsett hur vägens dragning sett ut.
Men trots kritiken hängde kommunen i, och det dröjde till 2014 innan man slängde Skegriealternativet i papperskorgen för gott. Förklaringen till att man höll ut så länge menar Bingsgård var att man ville ha en helhetslösning även på hamnfrågan, och som konsekvens av det hoppades att Trafikverket skulle vara med och betala.
– Vi tyckte att både ringvägen och hamninfarten var en statlig angelägenhet. Det var givetvis för att vi ville att staten skulle betala. Därför tog vi med hamnen i argumentationen, just för att kunna påverka Trafikverket till en insikt om helheten, säger han.
Men när det inte gick började ett snävare ringvägsalternativ växa fram, ungefär i linje med det beslut som fattas på måndag.
”– Jag tror fortfarande att Skegriealternativet hade varit den mest optimala lösningen, men den var behäftad med så många frågetecken och utmaningar att vi lade den åt sidan och letade upp ett mer gångbart alternativ.”Ulf Bingsgård.
– Jag tror fortfarande att Skegriealternativet hade varit den mest optimala lösningen, men den var behäftad med så många frågetecken och utmaningar att vi lade den åt sidan och letade upp ett mer gångbart alternativ. Vi insåg också att vi kanske skulle satsa på något som kommunen kunde betala och sköta själv, precis som vi agerade med den Västra ringvägen, säger Ulf Bingsgård.
Motståndet från myndigheterna visade sig dock vara stort även vid en snävare ringväg. Och det var inte förrän den östliga hamninfarten bröts ur planerna och kommunen förklarade att man bygger och finansierar ringvägen själv som Trafikverket gav grönt ljus.
Då hade Ulf Bingsgård sedan länge slutat med politiken, men han berättar att tankarna på att sära på östlig ringväg och östlig hamninfart fanns redan på hans tid. Men det berättade man inte för Trafikverket.
– Det fanns med som en sorts hemlig agenda. Man kan såklart inte gå ut och säga det, för då vet Trafikverket det och då behöver de inte bry sig. Men om inget annat så var vi beredda på att bygga ringvägen själva redan då, säger han.
Ulf Bingsgård tycker att hans efterträdare i politiken gjort ett bra jobb och är glad att en detaljplan för östra ringvägen nu är på väg att klubbas. Han håller inte med dem som säger att vägen inte behövs. Eller i alla fall inte i den utsträckningen att det motiverar byggkostnaden.
– Jag tror att den behövs. Inte minst för Trelleborgs framtida utveckling.
Varför?
– Dels för persontransporten, för att de som bor i Gislövs läge ska slippa köra genom stan. Det handlar också om att kunna få etableringar på det östra verksamhetsområdet. Det har till och med varit företag som lämnat området för att det tar för lång tid att ta sig dit, säger Ulf Bingsgård.
Ulf Bingsgård var inte med och klubbade den exakta sträckningen, den som går genom Mellanköpinge. Men dragningen genom byn fanns med redan under hans tid. Han beklagar att Mellanköpingeborna kommit i kläm.
– Det är förstås tråkigt. Men i de här frågorna kan inte alla bli vinnare, det är tyvärr alltid någon som drar det kortaste strået. Det är det som ligger i politikens uppdrag, att väga de olika alternativen mot varandra, säger Ulf Bingsgård.