Annons
Nyheter

Turné är ingen dans på rosor

Det var fint besök på teatern i Tomelilla Folkets Park i helgen. Thomas Hellberg och Björn Gustafson var där med sina föreställningar Krapps sista band och Macbeth. Det är deras egna uppsättningar som mött idel lovord över landet. Och till Teaterhallen i Tomelilla kom över 100 personer.
Nyheter • Publicerad 16 april 2003
Thomas Hellberg och Björn Gustafson. Bild: Bass NilssonFoto: 

Thomas Hellberg och Björn Gustafson tar igen sig mellan uppackandet. Bild: Bass Nilsson Men redan fyra timmar innan föreställningen backar den stora lastbilen fram till Teaterhallens sceningång. Det är då det hela egentligen börjar. Bilen har ett lass på tre ton som ska lyftas av och bäras in på teatern. Michael Albertsson, Kjell Lykkegaard, Johannes Lauridsen och Joackim Gerdin står beredda. De är hjälpbärare, inringda av Tomelilla Teaterförening. Urban Arnberg, chaufför, scenmästare, ljussättare och teknisk samordnare, ger grabbarna order. Lårarna måste bäras ut i en viss ordning och placeras strategiskt i salongen. Koffertarna med ljudanläggningen, som sköts av Mattias Nyberg, tillika turnéledare, skall ställas längst bak i salongen. Och de 40 strålkastarna ska läggas vid scengolvet så att de lätt kan monteras och hissa upp i taket. - Finns det inga mörkläggningsgardiner, ropar Urban och tittar lite skeptiskt på de röda sammetsgardinerna i salongens fönster. Det ska ju vara mörkt för att vi ska få de rätta effekterna framme på scen. Men vi får väl nöja oss med att dra för gardinerna. Hjälpbärarna slänger upp packlårarna till Urban Arnberg och vet var de olika lådorna ska stå. Skådespelarna Björn Gustafson och Thomas Hellberg tar själva hand om sina lådor med bland annat rekvisita. Att få alla prylar på plats tar inte lång tid, men utan de glada och engagerade hjälpbärarna hade det varit omöjligt. I deras uppdrag ingår också att placera ut alla stolar i salongen. Och det gör de i rekordfart. När dansmattan ligger på plats på scenen ska den svabbas och det får Joackim göra. - Dansmattan har vi för att det ska bli ett svart snyggt golv, säger Urban. Men också för att den är mjuk att kliva på och för att vi kan göra markeringar var vi ska ställa de möbler och grejer som ska vara med i pjäsen. I Shakespeares hemska pjäs Macbeth använder Björn Gustafson bland annat en eldstad med kokande gryta och det ska göras så naturtroget som möjligt. Urban får assistans av Mattias Nyberg. När allt är klart, och i väntan på Thomas Hellberg och Björn Gustafsson, tar alla en paus och äter smörgåsar och dricker kaffe. Då får killarna också tid att prata med varandra. - Shakespeare & Beckett har gått i 68 föreställningar och i 66 olika städer, berättar Urban. Från Burträsk till Tomelilla. Och det är faktiskt nya utmaningar var vi än kommer. Ingen scen är den andra lik. - Här har jag varit och gjort film med Hasse Alfredsson, säger Björn Gustafson när han kliver in genom den öppna sceningångsdörren. "Det här är blod..." säger Björn Gustafson och breder ut ett illrött sammetstyg på scengolvet. Han hinner inte mer än in förrän han går upp på scenen och börjar plocka fram sin rekvisita ur koffertarna det är nämligen hans pjäs som står först på tur. - För att göra den Macbeth som jag gör har jag själv fått tänka ut rekvisita och scenografi, säger Björn. Dockorna är mina markörer. Jag talar till dem, de talar till mig och jag mördar dem. Jag spelar en skitig gubbe som reser runt på marknader och berättar för folk. Trots att han varit ute på turné sedan i januari väljer han att istället för en lång skön ledighet tillbringa sommaren i Helsingborg tillsammans med Eva Rydberg på Fredrikdalsteatern. - Det är kul, säger han. - Båda de här pjäserna är så anspråklösa så de kan spelas var som helst, säger Thomas Hellberg som satt sig ner över en kopp kaffe. Ljusinställningen är mycket viktig och tar tid eftersom Urban får springa upp och ner, upp och ner för stegen. Han spelar Krapps sista band av Beckett. - Jag har rensat bort allt krams och komprimerat när jag jobbat med texten, säger han. Det är min fru som översatt den strikt från originalet. Och det har hon gjort jäkligt bra. För min del är mycket av texten i pjäsen på band, jag har ett par monologer i början och slutet. Björn och jag har fått väldigt bra recensioner, det har varit så man rodnat ibland. Thomas, som också håller på med en filminspelning i Ryssland, ska vara ledig i sommar. - Skärgården lockar. Och så vill jag umgås med min familj, mina barn och barnbarn. "Den här dockan som är en av häxorna i pjäsen och hon kommer att mördas", avslöjar Björn Gustafson.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons