Trelleborgare lurades av flygbolag
Fallen, som gått via konsument Trelleborg men i dagarna avslagits av ARN, visar hur osäkert det kan vara att köpa en resa av bolag som inte har egna kontor inom landets gränser. Även om man köper biljetten av en svensk resebyrå. De två anmälarna, en man och en kvinna, bokade i Malmö reguljärflyg med Makedonian Airways till Orhid respektive Skopje i Makedonien. När hemresan skulle inledas fick kvinnan och hennes familj på fem personer beskedet att planet var överbokat, trots att hon strax dessförinnan hade ringt och bekräftat sin biljett. Anmodad att återkomma vid ett senare datum fick hon så beskedet att familjen betalat för lite, och krävdes på ett pristillägg på 100 D-mark. I samband med ombokningen tvingades de också till taxiresor för sammanlagt 500 D-mark. Mannen hindrades redan vid utresan från Köpenhamn, även i detta fallet för att planet var överbokat. Han bokades om till ett annat plan till Orhid samma dag, men fick först ombord veta att flighten omdirigerats till Skopje. Vid hemresan uppstod nytt strul. Planet var fullt och biljetten var inte till fullo betald. Först efter att ha förlorat två semesterdagar och betalat ytterligare 100 D-mark kom mannen hem. Båda trelleborgarna anmälde resebyrån i Malmö och reste krav på skadestånd: kvinnan med totalt 5500 kronor och mannen med drygt 4000 kronor. Resebyrån hänvisade dock bara till att det som skett låg utanför deras kontroll. Och ARN avslog alltså ärendet, eftersom man ansåg att resebyrån inte kunde hållas ansvarig och flygbolaget inte har något kontor i Sverige.