Annons
Nyheter

Sverige mest besökt i Norden

Nyheter • Publicerad 16 mars 2005

Sverige gick förbi Danmark när det gäller andelen utländska gästnätter i Norden 2004.

Statistiken redovisade Turistdelegationen inför rese- och turistmässan Tur2005 i Göteborg på onsdagen.

Annons

– Andelen utlandsturism har gått ned i Danmark och Norge medan den går sakta uppåt i Finland och ganska kraftigt uppåt för Sverige under den senaste nioårsperioden, säger Peter Terpstra, projektledare och utredare på Turistdelegationen.

Den senaste statistiken från 2004 visar att Sveriges andel av utländska gästnätter var 31,9 procent före Danmark med 31,5 procent, Norge med 22,2 procent och Finland med 14,5 procent.

De svenska hushållens konsumtion inom turistsektorn ökade med nästan 57 procent till 82,4 miljarder kronor mellan 1995 och 2003. Totalt spenderade turisterna 167 miljarder i Sverige.

Sysselsättningseffekt

Antalet sysselsatta inom turistnäringen ökade med 32 procent till mer än 127000 personer mellan 1995 och 2003 samtidigt som sysselsättningen i övrigt växte med 6 procent under samma period.

De anställda i turistnäringen utgjorde drygt tre procent av alla anställda i Sverige. De var därmed fler än det sammanlagda antalet anställda i Sverige i storföretag som AB Volvo, Ericsson, Volvo Personvagnar, Skanska, Astra Zeneca, Scania, Telia Sonera, Atlas Copco och H&M.

Turismens andel av svensk export var högre än för andra viktiga varuområden som järn och stål, livsmedel, trävaror och möbler.

Viktig näring

– Vårt uppdrag är att synliggöra turistnäringen som har gått från ett rekreationspolitiskt perspektiv till ett perspektiv där man kan identifiera turism som en näring, säger Peter Terpstra.

Turistnäringen har ett omfattande rationaliseringsbehov, men näringsidkarna upplever också regelverket som besvärande.

Annons

En mängd instanser ska ge tillstånd för olika saker. Den kan handla om allt från hälsovårdsmyndigheter och sociala myndigheter till skattelagstiftning och utskänkningstillstånd.

– Många upplever det som krångligt och inte anpassat till turistnäringen, säger Terpstra. (TT)

Benny Öinert

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons