Stort behov av speciallärare
Det tycker skolans rektor Kerstin Andersson är otillräckligt. - Visst har de så kallade Wärnersson-pengarna gett förstärkning. Vi märker en stegvis förbättring. Men samtidigt märker vi att flera av våra elever har stora behov av hjälp, säger hon. Kerstin Andersson säger samtidigt att grunden till den kunskapsbrist som eleverna på högstadiet har lades när de gick i första fram till sjätte klass. - Ju längre man väntar med att ge eleverna stöd, desto svårare blir det att hjälpa dem att hänga med i skolarbetet och därmed hinna i kapp, fortsätter hon. Läxhjälpen ser hon som ett viktigt led i lärandet, för dem som är i behov av särskilt stöd. - Just Läxhjälpen ska vi titta närmare på. Den är bra, men vi ska se över hur den utformas framöver. Dessutom ska vi gå igenom vad eleverna får för läxor, hur anpassade de är till barnens behov. Det är lönlöst om läxorna inte överensstämmer med barnens kunskapsnivå, säger hon.