Annons
Nyheter

Sofia fastnade i skolan

Sofia Gunnesson har arbetat som lärare på Liljeborgsskolan i drygt ett år. Hon är uppväxt i Trelleborg och fram till hon var 16 år, var det tennisproffs hon skulle bli. Men så blev det inte.
Nyheter • Publicerad 5 mars 2002

BILD: CLAES NYBERG - Tennisstjärna var drömmen. Men jag slutade efter mitt studieår i USA då tennis inte blev roligt längre. Pressen var för hård och det var inte de bästa tennisspelarna i laget som fick spela. Det krävdes att man hade bra betyg, säger Sofia som ändå fick mycket ut av året. - Jag kom till ett okänt hem i värdfamiljen och fick lära mig ta ansvar. Jag tror jag blev vuxnare, mer mogen. När jag kom hem sa många att jag blivit öppnare. Öppenheten tar Sofia med sig in i klassrummet. Hon tycker det är viktigt att en lärare visar sin personlighet, visar vem han eller hon är. Sofia tycker om skolan och vill få ut engagemanget till eleverna. - Det bästa med jobbet är att få arbeta med ungdomar, att förbereda dem med den kunskap och erfarenhet som hjälper dem vidare i livet. Att få unga människor att lära sig. Sista året på gymnasiet sökte Sofia arkitektlinjen och en rad lärarutbildningar. Men det var först när Sofia var ute på sin första praktikperiod på lärarhögskolan som hon kände att hon hamnat rätt. BILD: CLAES NYBERG Studietakten på lärarhögskolan varierade kraftigt. Under de två åren i Lund, då Sofia läste rena ämneskunskaper, ställdes mycket höga krav på studenterna. I Malmö läste hon bland annat metodik, pedagogik och didaktik. Sofia undervisar i två tunga ämnen, svenska och engelska. Det innebär ett tungt ansvar eftersom eleverna måsta ha godkänt i dessa ämnen. Det ständigt ifrågasatta betygssystemet kritiseras av Sofia. - Systemet är uppåt väggarna. Det är för stor skillnad mellan de elever som får godkänt, eftersom det är för få betygssteg. Sex eller sju betygsnivåer är bättre, säger Sofia. - Skolan i dag tar inte hänsyn till individen. Alla är inte matematiker eller humanister. Jag hade en klasskamrat som var duktig i kemi och tyska, men dålig i engelska. Han kunde ändå läsa vidare, det skulle han inte kunna med dagens system. Förutom betygssystemet finns en annan negativ sida. - Jag är instängd i ett klassrum hela dagarna. Ingen, förutom eleverna, ser om jag gör ett bra arbete och det är lite synd. FAKTA Namn: Sofia Gunnesson Yrke: Högstadielärare i svenska och engelska Ålder: 25 Bor: Med sambo i Trelleborg Arbetsplats: Liljeborgsskolan Arbetstider/arbetstimmar: 45 schemalagda timmar i veckan Utbildning efter grundskola: Treårig ekonomisk linje, internationell inriktning på Söderslättsgymnasiet, 4,5 år på lärarhögskolan i Malmö (varav två år av rena ämnesstudier på Lunds universitet) Studieskuld: 1,5 år. Jobbade som kock på färja sommar och helger under studietiden 1,5 år. Jobbade som kock på färja sommar och helger under studietiden.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons