Annons
Nyheter

Sexistisk reklam anmäls allt mer

Svenskarna anmäler sexistisk reklam som aldrig förr. Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam (ERK) fick förra året 357 anmälningar.
Nyheter • Publicerad 2 juli 2004

Det är dubbelt så många som år 2002, skriver Sydsvenska Dagbladet. Sedan årsskiftet har anmälningarna fortsatt att strömma in. Hittills i år har 230 anmälningar om sexistisk eller könsschabloniserande reklam inkommit. Samma tid förra året hade 190 anmälningar inkommit. - Allt fler varor säljs med hjälp av nakna kvinnokroppar, säger konstvetaren och bildexperten Linda Fagerström, forskare vid Lunds universitet och själv flitig anmälare till ERK. Den främsta förklaringen till att antalet anmälningar ökat är ändå inte att reklamen blivit mer sexistisk, tror hon. - Jag tror snarare att fler och fler har fått upp ögonen för att man kan anmäla, säger Linda Fagerström till tidningen. Den i särklass mest anmälda reklamen i år är utomhusreklamen för TV3-dokusåpan Fame Factory. Affischerna visade en bild på en ung kvinna i miniklänning som lutar sig framåt så brösten framhävs. Huvudet är utanför bild, bara kroppen syns. I urringningen står texten "mer talang". ERK har ännu inte fattat beslut om Fame Factory-reklamen. Däremot fattade man i veckan beslut om att fälla företaget Gillette group. I marknadsföringen av en örontermometer kallade företaget produkten "Den perfekta gåvan till mor och barn" och "Nr 1 bland läkare och mödrar". Genom sin marknadsföring konserverade företaget stereotypa könsroller, ansåg ERK.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons