SAS lyfte trots strejker
Den totala passagerartrafiken steg med 8,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, steg med 6,5 procentenheter till 63,5 procent.
– Hade vi inte drabbats av den vilda pilotstrejken i Danmark och massjukskrivningarna i Norge hade vi haft en flygtrafik på koncernnivå som legat 4–5 procent högre, säger Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS till TT. Kabinfaktorn för största dotterbolaget Scandinavian Airlines steg med 6,6 procentenheter till 65,9 procent. Antalet passagerare minskade med 1,8 procent mätt i betalda passagerarkilometer, RPK.
För Scandinavian Airlines minskade yielden, ett slags lönsamhetsmått, med 10 procent i december jämfört med samma månad året före. Negativa valutaeffekter och ogynnsamma kalendereffekter, förklarar nedgången.
Men indikationer för Scandianvian Airlines yield i januari är att den blir bättre jämfört med december. Förklaringen är att SAS i januari lyckades fylla planen så pass bra att lönsamheten förbättrades trots att bolaget inte tjänar några pengar på de allra billigaste biljetterna. Flygtrafiken på Europalinjerna ökade med 3,8 procent, medan bolagets interkontinentala flygtrafik minskade med 6,1 procent.
Dotterbolaget Spanairs starka tillväxt fortsatte i januari och flygtrafiken ökade med 40 procent. I Finland ökade dotterbolaget Blue 1:s passagerare med 21,6 procent och kabinfaktorn förbättrades till 60,1.
– Det finns en bra tillväxt i hela flygmarknaden och vår lågprissatsning på Europaflyget har utvecklats väl, säger Sture Stölen.
Men SAS håller fortfarande en låg profil i sin bedömning av årets resultatutveckling och hänvisar till den hårda konkurrensen. (TT)
CG Ström