Samtliga Skånemedias tre tidningar ökade
- Man måste jobba på alla fronter: med tidningen, försäljningen och marknaden. Rekord för YA H Inge Gyllin tror att det finns en större medvetenhet bland medarbetarna i dag. Tidigare skötte redaktionen sitt och marknadsavdelningen sitt. Numera finns det en större lagkänsla och alla drar åt samma håll. - Det allra roligaste med dagens försäljningssiffror är att alla tre tidningarna har plus på upplagan, berättar H Inge Gyllin. Och annonsförsäljningssiffrorna ligger bland de bästa i Sverige! Ystads Allehanda hade sin högsta upplagesiffra 2003 och slog därmed rekord. Ökningen med 800 exemplar per dag resulterar i en total försäljningssiffra på 26 200. Kristianstadsbladet ligger inte långt efter med sina 700 och har därmed en dagsupplaga på 32 100. Trelleborgs Allehandas ökning med 300 exemplar betyder 11 400 tidningar sålda tidningar per dag. Öka varje år Målet är att upplagan ska öka varje år inom överskådlig tid. - Detta är ett realistiskt mål, menar H Inge Gyllin, eftersom vi har en befolkningsökning i alla tre regionerna. Sedan finns det grupper man måste försöka nå: de unga, nyinflyttade och de ekonomiskt svaga. För att göra nya landvinningar är det förstås viktigt att tidningen känns angelägen. Och bättre kan man alltid bli. Det H Inge Gyllin tycker är allra viktigast är inspirationen hos medarbetarna. - Att vi i dag har mer kunniga och engagerade medarbetare kan vi konstatera om vi jämför dagens tidning med en från exempelvis 1999. Det går alltså att göra en bättre tidning med mindre resurser. Text: Åsa Carlsson-Noväng