Annons
Nyheter

Salta gossar håller vägen isfri

Sju dagar i veckan, dygnet runt är Rolf Ringström beredd att ge sig ut på vägarna för att hålla dem isfria i vintertrafiken. När telefonen ringer, oftast runt tre på morgonen, tar han sin lastbil som är lastad med sju ton salt och sju ton saltlake och ger sig av.
Nyheter • Publicerad 28 januari 2004
Rolf Ringström är ständigt beredd på att ge sig ut för att salta. De som har avtal med vägverket måste kunna ställa upp när som helst. Bild: Bass NilssonFoto: 

- Men i morse fick jag sova ända till kvart i fyra. Tanken är ju att vi ska hinna bli klara innan morgontrafiken börjar rulla, säger Rolf Ringström. Han kör en av nio lastbilar som har avtal med Vägverket om vinterunderhåll. Allt salt som de behöver hämtar de i Tomelilla på norra industriområdet. - Innan säsongen började hade vi 2000 ton salt här, men det går faktiskt inte åt så mycket. Många tror att vi öser på salt, men så är det inte, säger Håkan Gunnarsson som arbetar på Vägverkets driftsunderhåll. Han är en av dem som ringer och väcker Rolf Ringström och hans kollegor i ottan. Sju ton salt får plats på flaket. Därutöver har lastbilarna en tank med sju ton saltlake. Saltet är grövre och inte lika rent som det du strör på frukostägget, men i grunden är det samma sak. Bilder Bass Nilsson Oftast använder sig saltbilarna av en blandning av saltlake och saltflingor. Laken yr inte av vägen som saltet kan göra. En normal spridning innebär att tio gram saltlake sprids ut per kvadratmeter, det motsvarar ungefär tre gram salt. När Rolf Ringström ger sig ut på sin runda gör han av med som mest sex ton salt om det behövs mycket salt. Hans runda startar vid Svamparondellen sen kör han väg 11 österut, men gör en avstickare tur och retur till Everöd. Sen fortsätter han på väg 11 till Simrishamn och svänger söderut till Skillinge. Därifrån blir det en transportsträcka utan saltning tillbaka till Gärsnäs. Och så avslutas turen med en sväng från Gärsnäs till Smedstorp via Hammenhög. - Den rundan tar ungefär tre och en halv timme och då saltar jag två timmar, resten är transportsträckor och förberedelser, säger Rolf Ringström. Allt salt som sprids på vägarna på Österlen hämtas från depån i Tomelilla. Innan vintersäsongen började hade de 2000 ton på lager. Hittills har vintern inte ställt till med några större problem. Saltbilarna hade stått stilla i en hel vecka innan de gav sig ut igen på onsdagsmorgonen. Rolf Ringström är beredd på att ge sig ut igen. - Jag tror att det kan bli tal om plogning i kväll. Det beror på vinden, men för säkerhets skull har jag satt på plogen.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons