Saab bygger Cadillac i Trollhättan
Den nya lilla Cadillacen byggs på samma plattform som Saab 9-3. Den får en rad motoralternativ. Förutom 2-liters fyrcylindriga motorer finns också en 2,8 liters sexcylindrig motor och en 1,9 liters diesel på programmet.
Väghållning och ljudkomfort framhålls som speciellt attraktiva egenskaper för den nya bilen, som blir 4,68 meter lång och som ska börja säljas första kvartalet 2006.
En förstudie visas upp den 28 februari i samband med bilsalongen i Genève samtidigt som Saabs nya 9-3-kombi presenteras i produktionsfärdigt skick.
– Cadillac sålde 1700 bilar i Europa 2004, varav 160 i Sverige, säger Christer Schmiedt, pressansvarig vid Cadillac Sverige AB till TT. När tanken på en europeisk Cadillac väcktes för några år sedan, talades det om en volym på omkring 10000 bilar om året.
– Antalet ligger väsentligt över den siffran " volymmässigt blir det ett fantastiskt tillskott, säger Schmiedt, som räknar med en betydligt ökad försäljning även i Sverige med tanke på den svenska tjänstebilsmarknaden.
På Saab Automobile hålls alla dörrar öppna för kompletterande produktion med andra GM-modeller.
– Vi har både kapacitet och det tekniska kunnande som behövs för att bygga även andra bilar i GM-familjen i vår fabrik. Om det sedan är en Cadillac eller någon annan av GM:s bilar kan vi inte kommentera närmare just nu, säger presschef Christer Nilsson. I samband med att de omfattande personalneddragningarna inom GM Europa presenterades i höstas, varslades 540 anställda i Trollhättan. Där pågår fortsatta förhandlingar.
– Personalomsättningen ligger på fem procent, säger Christer Nilsson och konstaterar därmed att antalet uppsägningar rimligen blir mindre än 540, tack vare att ett antal anställda själva väljer att lämna företaget.
En personalomsättning på fem procent av 5000 anställda motsvarar 250 under ett år.
Varseltiden hos länsarbetsnämnden går ut den 26 april och innan dess måste ett besked om hur många som ska sägas upp vara klart. Annars krävs ett nytt varsel. Den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung uppgav på måndagen att GM-ledningen börjat diskutera möjligheten av en partner i Saab-affären, alternativt att sälja Saab till en kinesisk köpare på grund av miljardförlusterna.
Uppgifterna dementeras som spekulationer.
Ryktena om kinesiskt intresse uppstod redan i höstas, uppger en källa inom koncernen.
Anledningen var att några personer, som troddes var kineser, sågs vid fabriken i Trollhättan, men det var folk från Fuji i Japan som Saab samarbetar med när det gäller modellerna 9-2 och 9-6. (TT)
Benny Öinert