Pressröster onsdag 7 maj
Solidarisk statsminister Den socialdemokratiske statsministern beklagar, han kan inte säga så mycket om strejken. Mer än att de kommunal- och landstingsanställda är värda högre löner. Tyvärr har staten inga pengar och löneökningar på 5,5 procent till några hundratusen offentliganställda skulle pressa vår gemensamma ekonomi allt för hårt. Men jag är solidarisk med Kommunal, försäkrar han. Arbetarbladet (s) Politiker som strejkbrytare Av allt att döma måste strejken både fortgå och utvidgas innan parterna sätter sig ner för nya förhandlingar. I det läget blir det andra aspekter av strejken som får strålkastarljuset på sig. Till dels har det redan hänt - nämligen när förtroendevalda politiker går ut för att få verksamheterna att fungera. Norra Västerbotten (lib) Sju år tillräcklig väntetid Redan den första statliga EMU-utredningen för sju år sedan, Calmfors-utredningen, räknade med positiv påverkan på ekonomin. Den såg de främsta riskmomenten i valutaunionens inledningsskede och förordade att Sverige skulle vänta och se. Och Sverige torde vid det här laget både ha väntat och sett. Såväl EMU:s start för fyra år sedan som införandet av euron har skett utan dramatik eller allvarliga störningar. Västerbottens-Kuriren (lib) Krisåtgärd snarare än humanitet Nu vill Bodström vrida klockan tillbaka igen - han vill att en statlig utredning skall arbeta med frågan efter sommaren, enligt ett nyhetstelegram. Tro för all del inte att Bodströms generositet har något med humanitet eller idealitet att göra. Det är en ren kris- och katastrofåtgärd som bottnar i den skrämmande platsbristen på våra kriminalvårdsinrättningar. Smålandsposten (m) Kärlek över gränserna Göran Persson passar det att påminna sina stödpartier att det finns en annan värld utanför deras sammanträdeslokaler. Dessutom hägrar alla socialdemokratiska ledares traditionella mästarprov att spräcka oppositionen. Lars Leijonborg skulle aldrig samarbeta med socialdemokraterna på de villkor som gällde för Olof Johansson och centern på sin tid. Ska det bli allvar av föresvävar säkert en helt annan roll honom. Möjligen samverkan med socialdemokraterna men i så fall med en politik som bär mycket tydlig folkpartistisk prägel. Helsingborgs Dagblad (ob) Överenskommelser kräver att (s) och (m) medverkar Men riktigt bred blir en överenskommelse inte förrän såväl socialdemokrater som moderater medverkar. Det har inte hänt ofta. Krisuppgörelsen 1992 var ett av få undantag. Ett annat var pensionsuppgörelsen, då fem partier enades: s, c, fp, kd och m. Trots opinionsstormar har den hållit. Jämför med 1990/91 års skattereform, som var signerad s och fp. Redan hösten 1991 hade det nya skattesystemet förändrats på 25 punkter. Sydsvenska Dagbladet (Ob lib) Fyrkantigt med tvångslösningar En samordning av skatterna inom EU är en tanke som med jämna mellanrum lanseras inom unionen. Men skattesystemen i medlemsländerna är i praktiken mycket olika och bygger på skilda historiska traditioner och ställningstaganden. Inte minst handlar det om vilken teknik som använts för de sociala välfärds- och trygghetssystemen. I de nordiska länderna finansieras många av välfärdslösningarna över statsbudgeten, vilket ger ett i formell mening högre skattetryck. Tvångslösningar uppifrån skulle i det här avseendet bli mycket fyrkantiga och skapa en rad svåröverblickbara komplikationer. Göteborgs-Posten (lib) Pressröster onsdag 7 maj Solidarisk statsminister Den socialdemokratiske statsministern beklagar, han kan inte säga så mycket om strejken. Mer än att de kommunal- och landstingsanställda är värda högre löner. Tyvärr har staten inga pengar och löneökningar på 5,5 procent till några hundratusen offentliganställda skulle pressa vår gemensamma ekonomi allt för hårt. Men jag är solidarisk med Kommunal, försäkrar han. Arbetarbladet (s) Politiker som strejkbrytare Av allt att döma måste strejken både fortgå och utvidgas innan parterna sätter sig ner för nya förhandlingar. I det läget blir det andra aspekter av strejken som får strålkastarljuset på sig. Till dels har det redan hänt - nämligen när förtroendevalda politiker går ut för att få verksamheterna att fungera. Norra Västerbotten (lib) Sju år tillräcklig väntetid Redan den första statliga EMU-utredningen för sju år sedan, Calmfors-utredningen, räknade med positiv påverkan på ekonomin. Den såg de främsta riskmomenten i valutaunionens inledningsskede och förordade att Sverige skulle vänta och se. Och Sverige torde vid det här laget både ha väntat och sett. Såväl EMU:s start för fyra år sedan som införandet av euron har skett utan dramatik eller allvarliga störningar. Västerbottens-Kuriren (lib) Krisåtgärd snarare än humanitet Nu vill Bodström vrida klockan tillbaka igen - han vill att en statlig utredning skall arbeta med frågan efter sommaren, enligt ett nyhetstelegram. Tro för all del inte att Bodströms generositet har något med humanitet eller idealitet att göra. Det är en ren kris- och katastrofåtgärd som bottnar i den skrämmande platsbristen på våra kriminalvårdsinrättningar. Smålandsposten (m) Kärlek över gränserna Göran Persson passar det att påminna sina stödpartier att det finns en annan värld utanför deras sammanträdeslokaler. Dessutom hägrar alla socialdemokratiska ledares traditionella mästarprov att spräcka oppositionen. Lars Leijonborg skulle aldrig samarbeta med socialdemokraterna på de villkor som gällde för Olof Johansson och centern på sin tid. Ska det bli allvar av föresvävar säkert en helt annan roll honom. Möjligen samverkan med socialdemokraterna men i så fall med en politik som bär mycket tydlig folkpartistisk prägel. Helsingborgs Dagblad (ob) Överenskommelser kräver att (s) och (m) medverkar Men riktigt bred blir en överenskommelse inte förrän såväl socialdemokrater som moderater medverkar. Det har inte hänt ofta. Krisuppgörelsen 1992 var ett av få undantag. Ett annat var pensionsuppgörelsen, då fem partier enades: s, c, fp, kd och m. Trots opinionsstormar har den hållit. Jämför med 1990/91 års skattereform, som var signerad s och fp. Redan hösten 1991 hade det nya skattesystemet förändrats på 25 punkter. Sydsvenska Dagbladet (Ob lib) Fyrkantigt med tvångslösningar En samordning av skatterna inom EU är en tanke som med jämna mellanrum lanseras inom unionen. Men skattesystemen i medlemsländerna är i praktiken mycket olika och bygger på skilda historiska traditioner och ställningstaganden. Inte minst handlar det om vilken teknik som använts för de sociala välfärds- och trygghetssystemen. I de nordiska länderna finansieras många av välfärdslösningarna över statsbudgeten, vilket ger ett i formell mening högre skattetryck. Tvångslösningar uppifrån skulle i det här avseendet bli mycket fyrkantiga och skapa en rad svåröverblickbara komplikationer. Göteborgs-Posten (lib)