Annons
Nyheter

Över 150 döda i spansk flygkrasch

Flygkatastrofen utanför Madrid krävde 153 liv, enligt myndigheterna i Spanien. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP. Minst två svenskar fanns ombord, varav en är påträffad i livet.
Nyheter • Publicerad 20 augusti 2008
Bild: ScanpixFoto: 

Spanair-planet var på väg från Madrids flygplats Barajas till Las Palmas på Gran Canaria med flightnummer JK5022.

Ett första startförsök efter klockan 13 fick avbrytas. Passagerarna fick besked om att det var problem och att man eventuellt skulle tvingas byta plan.

Annons

Men samma plan gjorde ett nytt försök efter att ha återvänt till gaten en stund.

Exakt hur olyckan gick till var inte helt klart på onsdagskvällen. Enligt spanska medieuppgifter brann det i vänster motor, som sitter vid stjärtfenan på flygplanstypen MD-82. Planet nådde en höjd av cirka 60 meter innan det vek av till höger och kraschade i en sänka. Klockan var då 14.23.

Vit och svart rök steg mot den blå himlen från det bränslefyllda och sönderbrutna vraket.

Som vid alla större olyckor varierade uppgifterna om döda och skadade kraftigt till en början. I medierna steg dödstalen vartefter.

Efter några timmar stod katastrofens omfattning klar: 146 döda och 26 svårt skadade enligt räddningstjänstens preliminära uppgifter, uppgav den spanska tv-kanalen TVE. Sent på onsdagskvällen höjde myndigheterna i Spanien dödssiffran för flygolyckan på Barajas till 153. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.

De överlevande fördes till sex sjukhus i Madrid med brännskador av andra eller tredje graden - stora hudområden helt eller nästan helt sönderbrända.

Spanairs ägare SAS uppgav att planet hade 166 passagerare och sex besättningsmän. Förmodligen fanns två spädbarn och möjligen ytterligare någon besättningsmedlem med.

Minst 50 ambulanser och räddningsfordon sattes in. Fyra fältsjukhus slogs upp vid olycksplatsen, ett stort svart förkolnat område bredvid startbanan där planet slagits i bitar.

Personal från räddningstjänsten som kämpade för att få ut levande och döda ur den brinnande flygplanskroppen berättade om synen om mötte dem där.

- Det var fullt med förkolnade kroppar överallt, sade en man från Madrids räddningstjänst till tidningen El Mundo.

Annons

- Det vore ett mirakel om det finns överlevande, sade ett annat vittne på Barajas.

På grund av den höga temperaturen inne i planet tog det lång tid att nå de nödställda. De var tvungna att vänta in helikoptrar som dumpade vatten för att släcka elden.

Minst två svenska kvinnor från Mellansverige fanns ombord på planet, bekräftade utrikesdepartementet (UD) för TT. De hade rest från Arlanda till Madrid.

En av dem vårdas på sjukhus och mår efter omständigheterna väl.

- Hennes skador är inte livshotande, säger Anders Jörle, presschef på UD

Den andra svenskan visste UD inget om sent på onsdagskvällen.

Det ska även ha funnits tyskar med, Lufthansa hade hyrt in sig på sju stolar på olycksplanet och fyra passagerare kom från Tyskland.

På destinationsorten, Las Palmas på Gran Canaria, samlades oroliga släktingar till olycksplanets passagerare för att få reda på om deras kära finns bland de döda, skadade eller överlevande i Madrid. Hjärtskärande scener utspelade sig framför stora medieuppbåd.

Spanair satte upp en särskild telefonlinje för oroliga. Bägge flygplatserna öppnade kriscentra för att ta hand om chockade anhöriga och vittnen. SAS ska skicka ett kristeam till Spanien.

Augusti är den mest hektiska semestermånaden i Spanien och Barajas är en av Europas största flygplatser. Efter olyckan ställdes alla flyg till och från Barajas in ett tag, men redan senare på eftermiddagen var trafiken i gång igen.

Annons

Borgmästaren i Madrid utlyste tre dagars landssorg för de omkomna och premiärminister Jose Luis Rodriguez Zapatero avbröt sin semester med anledning av olyckan.

Spanska medier uppger att olycksplanet godkändes vid bolagets årliga besiktning den 24 januari i år. Dess svarta lådor är funna.

TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons