Annons
Nyheter

Österlens museum har unika kvalitéer

Thomas Millroth, chef för Ystads konstmuseum och ledamot i Statens Kulturråd, går i en debattartikel på YA-kulturen till angrepp mot, vad han kallar "ängsliga kommunalpolitikers" hot mot museets framtid. Museets samlingar är unika och det finns alla möjligheter att de kan bli en stor attraktion både i Skåne och i hela landet,säger han.
Nyheter • Publicerad 19 november 2003

Det har sagts att ett museum är en bygds, en regions och ett lands minne. Andra säger att man kan plocka bort litet vad som ur detta gemensamma minne. Det är lätt att säga i tider då ekonomin kärvar. Museer är i sig inte heliga och oberörbara, de kommer och går, är barn av sin tid, de förändras, förmeras, kritiseras, ifrågasätts. Men de kommer alltid att finnas i olika former; behovet är ju nuförtiden uppenbarare än någonsin. När insamling, presentation, framställning, spridning av fakta, berättelser, bilder på sätt och vis demokratiserats, eller i alla fall spritts på många händer, ja, då ser vi effekten. Jag tänker på Internet! Gå ut där, sök på de mest oväntade ämnen och du finner mängder av hemsidor som ju inte är något annat än små museer. Det är museerna som är originalen, det andra är digital avglans. En viktig tillgänglighet som inte ersätter något original. Att minnas är en nödvändighet för varje människa och för en trakt. Och det är lika viktigt att berätta detta för andra, för besökare, turister, släktingar, vänner, nya generationer. Självklarheter? Jomenvisst. Men tänk då på att minnet är så villkorligt; det sätt en enskild person minns på och berättar är i sig outbytbart, går knappast att ersätta. Ett museums samling är dess historia och det ger en bild av sitt ämne som inte kan fås på något annat vis. Alla vet hur lätt det är att gå miste om en viktig länk i konsten eller i historien, inte minst då det handlar om dem som aldrig skrev ner något. Jag tänker på jazzmusiken - de där legendariska rullarna som kornettisten Buddy Bolden lär ha spelat in, fanns de, försvann de eller var de en myt. Idag hade de varit en viktig länk i jazzens historia, idag får vi nöja oss med nötta foton av legenden. Tänk om någon kastade rullarna i en vindsröjning och tänkte att den där gamla musikern som åkte in på hispan, det är väl inget att spara... Thomas Millroth är chef för Ystads konstmuseum, välkänd författare till bl a många konstböcker och ledamot i Statens Kulturråd. Förlusten är definitiv och total. Och då myten träder i minnets ställe kan det vara litterärt eggande, men det kan också ge upphov till obehagliga omtolkningar. Historien lånar ut sig till vem som helst, som bekant. Ett museum är lika sårbart, en skada blir lätt fatal. Det går fort och går inte att reparera Jag nämnde att museer omprövas hela tiden. Det är sant. Men då menar jag inte de unika museer som trots allt existerar. Vad vore vår svenska självbild utan Nordiska Museet, Moderna Museet, vad vore den danska självbilden utan Statens Museum for Kunst eller Louisiana? England utan Tate eller British Museum? Håll med om att plötsliga försäljningar eller förluster av dessa institutioner skulle skapa hålrum. Det kan verka överdrivet att i samma andetag nämna Österlens museum. Men det är ingen överdrift. Därför är hotet mot det mycket allvarligt. Österlens museum äger en av landets märkligaste textilsamlingar, som visar en unik tradition. Maken lär saknas - också om man räknar in Nordiska Museet! Alltså. Här ligger i Simrishamns kommun ett av landets märkligaste museer, med en egen spännande historia. Dess samlingar är ett minne av en tradition som en gång varit levande i denna bygd. Det är faktiskt en central del av den skånska konsthistorien och folkets historia. En attraktion av stora mått. Det talas ibland i spalterna om behovet av ett "nytt Louisiana" i våra trakter. Vi har ju det redan! Nerpackat i lådor, hotat av kommunalpolitikers ängslighet. Det är en självklarhet att Österlens museum med sina samlingar i lämpliga lokaler skulle bli ett av Skånes och Sveriges hetaste museer - om det nu inte läggs ner. (Malpåse är lika med kvävningsdöden, och de döda uppstår inte.) Det är lika naturligt att Österlens museum i framtiden också verkar året runt. Våra museer måste vara en tillgång för oss som bor här. Turistsäsongen får vi på köpet. Det är vår kulturella livskvalitet året om som är viktig för oss som bor här, och det är också den som både lockar till inflyttning och turisterna! Och är inte Österlens museum en kulturell livskvalitet så vet jag inte vad som är det! Thomas Millroth

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons