Ord från koncernledningen
Bengt Braun: "2001 blir svettigt" Lågkonjunkturen och vikande annonsintäkter sätter press på resultatet för Bonnier AB och koncernchef Bengt Braun manar till sparsamhet och lönsamhetsfokus i denna intervju med Anne Hammarskjöld. Om Bonnier & Kvinnorna: "viktigt för ett kreativt klimat" Det är tydligt för mig att projektet Bonnier&Kvinnorna gjort koncernen mer jämställd. Idag är vi väg mot en tredjedel kvinnor, i ledningsgrupperna och i koncernstyrelsen. Vi har en bit kvar till målet, men vi är på god väg. För mig är Bonnier&Kvinnorna i första hand ett mångfaldsprojekt. En kreativ organisation behöver en blandning av kulturell bakgrund, ålder, utbildning och kön. Könsfrågan är en viktig variabel i ett kreativt klimat. Det finns andra variabler som vi också kommer att jobba med, etnisk bakgrund till exempel. Jag tror på mångfaldens välsignelse bland annat av kommersiella skäl. Det här är inte ett rättviseprojekt. Om Dagens Nyheter: förutsätter en unik person Ett ledarskap med en chefredaktör tillika ansvarig utgivare ger enkelhet och tydlighet. Men det förutsätter en person med unika egenskaper, erfarenheter och färdigheter för att axla den manteln. Hans Bergström är en sådan person. Han och nye VD:n Fredrik Åkerman, kommer att utveckla DN både redaktionellt och affärsmässigt. Om Expressen: känns mycket hoppfullt Expressen är Sveriges mest köpta tidning, som väldigt många läser. Nu bygger vi vidare på den redaktionella grund som Staffan Thorsell har lagt, och vi har med Joachim Berner vid rodret goda förutsättningar att vända upplagan. Just nu pågår ett arbete som engagerar och entusiasmerar alla medarbetare på Expressen. Det känns mycket hoppfullt även om jag djupt beklagar att VD Staffan Lundeborg valt att lämna tidningen. Om Bonnier Tidskrifter: förhastat och osakligt Kritiken mot VD, Jonas Eriksson, är osaklig och orättvis. Jonas är en mycket uppskattad medarbetare och chef. Kritikerna har som regel saknat kännedom om sakförhållandena. Vem kan tro att man ersätter en chefredaktör som gör ett bra jobb? Eller att det är ett lätt beslut? Några av dem som stått för kritiken inser själva idag att den var förhastad och osaklig. Om Sveriges Television: omänskligt och oförskämt Det är omänskligt och oförskämt att hänga ut en enskild medarbetare på det sätt de gjort med Maria Curman. Det är tillräckligt jobbigt att bli av med jobbet. Det finns ingen orsak att visa sig handlingskraftig genom att sparka på en som ligger. Att personer i styrelsen nedlåter sig till att agera på det här sättet får i förlängningen återverkningar för hela bolaget. Om Bonnier Net: kostnaderna för våra Internetaktiviteter är en droppe i havet Huvuduppgiften för Bonnier Net var och är att ge oss kännedom om ny teknik och nya affärsmodeller inom den nya ekonomin. På 18 månader fick vi en genomgripande strategisk analys av koncernens alla internetplaner, och en genomlysning av cirka tre hundra olika projekt, av vilka vi investerat i åtta. Arbetet inom Bonnier Net har varit ovärderligt för hela koncernens sätt att arbeta professionellt med Internetfrågor. Dessutom är kostnaderna för våra Internetaktiviteter en droppe i havet jämfört med många andra. Sammantaget har vi de senaste åren investerat mindre än vad ett företag som Scandinavia Online förlorade bara första kvartalet i år. Om den sviktande konjunkturen: annonsintäkter påverkas mycket negativt Konjunkturnedgången vi ser är inte specifik för Sverige. I förra veckan var jag i HongKong på en dagstidningskonferens, med kollegor från många olika länder. Det var ett unisont jämmer, där USA:s ledande tidningsföretag talar om den värsta krisen sedan andra världskriget. Hittills har vi inte drabbats lika hårt i Europa. Ser vi till vår egen verksamhet i Sverige och Norden är det redan tydligt att all verksamhet som är beroende av annonsintäkter påverkas mycket negativt. Det är framför allt dagstidningarna med DN och DI i spetsen men till del också Tidskrifter, TV och radio. Affärsinformation och Bok går däremot mycket bra. Sammantaget ligger koncernens resultat första tertialet klart under förra året. Om året i dess helhet: 2001 blir mycket tufft Vi kommer att ha ett tufft år och jag vågar inte tro på en snar förändring. För att kompensera de minskade intäkterna jobbar alla bolag intensivt med insatser för att förbättra lönsamheten. Dels genom att skära i sina kostnader, dels genom en noggrann översyn av kostsamma projekt. Och förstås med försäljningsansträngningar för att stärka intäktssidan. Detta ska vi försöka göra utan att sänka kvaliteten eller lägga en våt filt över all utvecklingsverksamhet. Jag hoppas samtliga medarbetare får en härlig och skön sommar, vi kommer att behöva alla goda krafter under resten av året. Anne Hammarskjöld