Annons
Nyheter

Modefrossa för rekordbelopp

Modefrossande svenskar köpte kläder, accessoarer och skor för ett nytt rekordbelopp i fjol — 73,8 miljarder kronor. Jämfört med 2006 är det en ökning med sex procent eller 4,3 miljarder kronor, visar en sammanställning som modebranschtidningen Habit gjort.
Nyheter • Publicerad 28 maj 2008
Foto: 

- Utvecklingen går i positiv riktning. Man får gå tillbaka till 2002, då folk började tro på en högkonjunktur igen, för att hitta en lika stor ökning, säger Habits chefredaktör Maya Saksi till TT.

Enligt sammanställningen köptes enbart kläder för 59,7 miljarder kronor 2007, att jämföra med 56,3 miljarder året innan. De svenska hushållens klädinköp har nu ökat elva år i rad med totalt 81 procent alltsedan 1996 då konsumtionen låg på 32,9 miljarder kronor. Modefrossan trotsar höga prislappar: i fjol ökade priserna på kläder med 2,4 procent. Skor och accessoarer sjönk dock i pris.

Annons

Enligt Maya Saksi var försäljningen ojämnt fördelad över året.

- Mars och den regniga sommaren var kanonmånader. Men under hösten sjönk försäljningen, säger hon.

- Och nu pratas det mycket om en lågkonjunktur i branschen. Jag är inte säker på att vi kommer att se en lika hög konsumtionsökning när vi gör bokslut för 2008, bland annat har leverantörernas införsäljning inför vår/sommarsäsongen 2009 inte varit lika hög som förväntat.194 nya modebutiker såg dagens ljus i fjol vilket ger en totalsumma på 7 352. Mest ökade butiker som blandar herr- och damplagg. De renodlade herrbutikerna minskade något, enligt Habit.

På modeexportsidan sågs en ökning med elva procent eller 1,1 miljarder kronor till totalt 11,6 miljarder kronor under 2007. Den nordiska marknaden fortsätter att vara Sveriges viktigaste — Finland, Norge och Danmark tar emot drygt 60 procent av den svenska modeexporten.

Tina Magnergård Bjers/TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons