Annons
Nyheter

Lärare hade förhållande med elev

En gymnasielärare i Kristianstads kommun hade ett förhållande med en av sina elever. När förhållandet avslöjades fick läraren lämna sin tjänst. Det får inte hända. Men det händer, konstaterar chefen i det skolområde där läraren arbetat.
Nyheter • Publicerad 10 maj 2004

- De här situationerna har uppstått ända sedan vi fick samskolor, med pojkar och flickor, på 20-talet, säger han. Temat är också utforskat i både skönlitteratur och på vita duken. Att lärare inte får ha förhållanden med elever borde vara, och är oftast, en självklarhet enligt både skolchefen och barn- och utbildningsförvaltningens chef Sverker Hagman. Skriftliga regler saknas Men några skriftliga regler om detta finns inte i kommunen. Inom gymnasiet är sexuella relationer mellan lärare och elev heller inte olagliga, eftersom eleverna är över 15 år. - Om det inte ligger något juridiskt brottsligt i händelsen får skolan hantera det utifrån vad som är lämpligt och icke lämpligt ur professionell synpunkt, säger Hagman. I det aktuella fallet fick skolchefen höra rykten om att läraren hade haft ett förhållande med en av sina kvinnliga elever. - Jag fick signaler som jag ansåg entydiga och ställde en rak fråga till läraren. Jag fick ett ärligt svar och betonade då det olämpliga i att fortsätta som lärare för de här eleverna. Vi var helt överens om detta och han sa upp sig. Han jobbar mig veterligen inte längre som lärare i kommunen, säger skolchefen. Han är mycket tydlig i att lärare inte får sätta varken sig eller eleverna i en situation där läraren blir mer än en professionell yrkesutövare. - Det finns ett beroendeförhållande, till exempel att läraren sätter betyg på eleven, som skapar ett regelverk i sig. Problematiken i sig är enligt skolchefen ingenting man pratar med eleverna om. Bland lärare diskuteras det framför allt när ett problem uppstått. - Och då behöver det inte vara tillnärmelsevis lika allvarliga incidenter som denna. Är man lärare ska även lärarutbildningen ha hanterat det, säger skolchefen. Även obehöriga lärare ska känna till de oskrivna reglerna. - Vi förutsätter naturligtvis att den som arbetar i skolan har den kompetens och det omdöme som krävs för att klara arbetet professionellt. Genom det tar också rektor ansvar för att man anställt personen. Det kan till exempel vara så att man vid anställningen informerar om möjligheten att kontakta skolledningen när man är osäker i någon fråga, säger Sverker Hagman. Han poängterar att lärare, liksom andra yrkesgrupper som arbetar nära andra människor, hamnar i situationer där professionaliteten sätts på prov. Lärarrollen - Det behöver inte bara gälla förhållanden, utan andra relationer som gör det svårt att sköta sitt pedagogiska arbete, säger han. Det handlar, förklarar han, om att hålla en distans till eleverna. Något som kan vara svårt i dagens samhälle där lärarrollen utvecklats till mer än bara utbildare, men som en lärare måste klara av. - Det är också skolledningens ansvar att stötta och se till att läraren klarar det. Det kan alltid uppstå svårigheter där den enskilda läraren inte vet vad han eller hon ska göra. Då bör det finnas möjlighet till handledning av annan personal eller chef. Hagman poängterar att i slutänden är skolledningen och förvaltningens viktigaste ansvar det för verksamhetens kvalitet och elevernas situation i skolan. Text: Eva Emmelin

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons