Annons
Nyheter

Lärare dukar, diskar och städar

Lärarnas brist på tid i arbetet är ett viktigt skäl till att svenska grundskolor inte når sina mål. Det skriver Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz i ett debattinlägg.
Nyheter • Publicerad 9 mars 2004

Preisz hänvisar till en undersökning som förbundet gjort bland 2 255 av sina medlemmar. Två tredjedelar svarade. De säger att deras stora problem är "arbetsgivarnas styrning av lärarnas arbetstid", skriver Preisz i Dagens Nyheter. Undervisningen förlorar tid på att lärarna måste sköta enkla sysslor som att duka och diska efter lunchen, att städa och att sköta rena vaktmästarsysslor, till exempel reparationer. Det är arbetsuppgifter som andra yrkesgrupper kan utföra "lika gärna eller bättre", skriver hon. Hon uppger att hälften av de kvinnliga lärarna sällan eller aldrig hinner med vad de ska på sin arbetstid och att nästan ingen tid blir över till utvecklingsarbetet. - Mer än var tredje lärare får ingen kompetensutveckling. Nio av tio hinner inte reflektera över sitt arbete. Preisz framhåller att "bara två av hundra" hinner ägna tid åt utvecklingsarbete och forskning. Också administrativa uppgifter som "ekonomiansvar, vikarieanskaffning och datatekniskt ansvar" kan hamna hos lärarna. - Bristen på utveckling och bristen på tid gör lärarna frustrerade. 29 procent har ofta känt olust när de gått till arbetet det senaste året. Preisz anser att de här faktorerna har betydelse för lärarnas höga andel av de långtidssjuka i Sverige. - Lärarnas tidsbrist drabbar eleverna. De som misslyckas i grundskolan är oftast desamma som sedan inte slutför gymnasiet.  

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons