Krav på raka linjer för jazzarkivet
Han undrar hur mycket jazzarkivet som ligger i Konsthallens källare ska ha öppet i framtiden? Ska ambitionsnivån läggas på ett minimum? Eller ska jazzarkivet ta emot besökare och kunna vara med och ordna konserter och andra publika arrangemang? Lasse Sonesson har under våren arbetet 16 timmar i veckan i jazzarkivet. Då har jazzarkivet haft öppet en eftermiddag i veckan, men även kunnat ta emot grupper som förhandsbokat. Lasse Sonesson har också hjälpt till vid de olika jazzkonserter som arrangerats i Konsthallen. Men nu har han fått beskedet att han arbetat för många timmar i veckan. "Tomelilla jazzarkiv sprider positiv PR för kommunen, därför tycker jag att det är tråkigt och fel att det ses som negativt då jag ställer upp extra någon kväll eller helg", skriver Lasse Sonesson i ett brev till nämnden för kultur, fritid och turism. Han ger exempel på olika lösningar: Han arbetar mindre än tio timmar i veckan. Då inskränker sig öppettiderna till en eftermiddag i veckan. Inga förhandsbokningar eller extra arrangemang. Tolv timmars arbete i veckan motsvarar en eftermiddags öppethållande, ett kvällsbesök i månaden och ett eller två förhandsbokade besök i arkivet. Lasse Sonesson å sin sida förespråkar att han fortsätter att arbeta som under våren, det vill säga 16 timmar per vecka. Mats Ekberg, chef för kultur-, fritid- och turismförvaltningen, säger att det inte finns någon tjänst inrättad för jazzarkivet. Men han håller med om att jazzarkivet är en tillgång för Tomelilla och en lite exklusiv attraktion som är värd att värna om. - Frågan kommer upp i nämnden. Vi ska nog kunna få en lösning, säger Ekberg. Jazzarkivet grundar sig på en stor donation av jazzskivor till kommunen. Här finns 7 000 jazzskivor och en hel del annan musik. Många skänker också skivor till samlingen som utökas hela tiden.