Annons
Nyheter

Hoppet ute för besättningsman efter fartygshaveri

Hoppet är ute för den saknade besättningsmannen från det svenska lastfartyget Finnbirch som sjunkit mellan Gotland och Öland. En 52-årig besättningsman avled under natten på sjukhus av sina skador. Olja läcker ut från det sjunkna fartyget.
Nyheter • Publicerad 2 november 2006

Sökandet efter den saknade sjömannen avbröts vid sextiden på torsdagsmorgonen. Då bedömdes han inte kunna vara vid liv efter att ha legat i vattnet i över tio timmar.

Fyra handelsfartyg tillsammans med helikoptrar deltog i räddningsarbetet. Strax efter midnatt hade 13 av de 14 från fartyget bärgats. Fartyget sjönk på kvällen sedan det drivit redlöst i flera timmar i snöstormen.

Annons

Vädret var så hårt i området att ett par mindre räddningsbåtar från trakten tvingades vända om. Det blåste 20 meter i sekunden i medelvind och vågorna gick fyra–fem meter höga. Att vinscha upp besättningen direkt från det kapsejsade fartyget var omöjligt på grund av att en mängd master och antenner var i vägen. Det var helt enkelt för riskfyllt för helikopterbesättningarna.

När fartyget gick till botten strax efter halv åtta på kvällen blev läget ett annat och helikoptrarna inledde ett febrilt arbete med att försöka rädda sjömännen ur vågorna.

Först lyckades en helikopter få upp sju besättningsmän. Senare plockades tre man upp från en livflotte och till sist fick en helikopter upp ytterligare tre personer.

Utöver den 52-årige mannen uppges ingen ur den räddade besättningen ha fått livshotande skador. Befälhavaren bröt ett ben när han föll ner i ett svårtillgängligt utrymme på fartyget, men övriga besättningen lyckades få upp honom igen. Bland skadorna på de första sju som fördes in till länssjukhuset i Kalmar finns benbrott, armbrott och skallskador, uppgav helikopterpersonalen på Kalmar flygplats. Benbrottet tyder på att befälhavaren fanns bland de första sju räddade.

Fartyget Finnbirch är ett 155 meter långt roro-fartyg, alltså ett fartyg som lastas via för eller akter. Det ägs av rederiet Lindholmen Shipping och byggdes 1978.

Fartyget var på väg från Helsingfors till Århus. Det finns 250 ton tjockolja och 10 ton smörjolja ombord i fartyget som ligger på cirka 70 meters djup. Olja började på morgonen läcka ut från det sjunkna fartyget. Då fanns två kustbevakningsfartyg vid haveriplatsen, men någon mekanisk upptagning av oljan kunde inte ske på grund av den hårda vinden.

– Det är inte så stora mängder ännu. Det sipprar olja upp till ytan och det är klumpar som sprider sig, sade Jan Cederholm, vakthavande på Kustbevakningen på förmiddagen.

Oljebältet är ungefär 700–800 meter brett. Oljan driver söderut och hotar inte att flyta i land.

Kustbevakningen hade på förmiddagen ingen klar bild över spridningen. De två kustbevakningsflyg som finns tillgängliga har flygförbud på grund av kraschen i Falsterbokanalen nyligen.

Därför skulle Kustbevakningen försöka rekvirera ett plan från något annat land. Genom en överflygning av området blir det klarlagt över hur stort område som oljan spritt sig.

Annons

Lindholmens vd Jan Larsén vill ännu inte säga något om varför fartyget hamnade i sjönöd och slutligen sjönk:

– Men lastförskjutningar är ett problem vid hårt väder, särskilt med så tung last som containrar och trailers. (TT)

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons