Annons
Nyheter

Flytten stärkte positionen

Efter snart ett år i nya lokaler har Intra materialhantering AB redan kunnat dra affärsmässig nytta av att ha dubbelt så stor yta att arbeta med.
Nyheter • Publicerad 18 november 2008
Bröderna Jörgen och Stefan Möller driver företaget Intra som pappa Roland startade 1991 i Billesholm. Bild: Claes Nyberg
Bröderna Jörgen och Stefan Möller driver företaget Intra som pappa Roland startade 1991 i Billesholm. Bild: Claes NybergFoto: 

- Det är fullt här ute också. Vi ligger på gränsen så att vi nästan maxar det, säger Stefan Möller som äger företaget tillsammans med brorsan Jörgen.

Företaget har köpt en intilliggande tomt där man kan bygga ytterligare 5 000 kvadratmeter, men ett nybygge är än så länge inte inplanerat.

Annons

Med nya lokaler har Intra kunnat utöka sortimentet med 25 procent. Och det har gett utdelning.

- Kunderna vill ha så få leverantörer som möjligt. Ju mer vi kan förse dem med desto gladare är de. I och med det sög kunderna åt sig det mesta, säger Stefan Möller.

Intra köper in truckar, lyftbord och andra produkter som används inom industri och lager, främst från Kina, Vietnam och Estland. Kunderna är katalogföretag runt om i Sverige och Europa.

- Huvuddelen finns i Sverige och Danmark men vi ökar samtidigt kraftigt i Norge, Finland, Rumänien, Polen och Holland. Vi levererar i dag till sexton olika länder, säger Stefan Möller. Förutom huvudkontor och lager i Trelleborg har Intra försäljningskontor i Motala och ett dotterbolag i Estland där allt lagerförs för den baltiska marknaden.

För drygt ett år sedan köpte företaget upp en av de stora konkurrenterna i Sverige, Swedmach logistics.

- Vi tog över det i slutet av september 2007, säger Jörgen Möller.

Med det har man kunnat förbättra logistiken och även etablera ett stort servicenät i Skandinavien.

Företaget har under 2008 hållit i princip samma tillväxtökning som tidigare år, runt 30-40 procent. Att förutspå 2009 är ingen lätt uppgift.

- Det är otroligt svårt att sätta en budget och veta vad som ska hända. Vi lägger två budgetar för nästa år för det gäller att vara förberedda på hur vi ska agera, säger Stefan Möller som ändå tror på en 20-procentig ökning av omsättningen.

Visionen framöver är att bli marknadsledande i branschen i hela Europa.

Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons