Annons
Nyheter

"Det får absolut inte hända igen"

Varje gång de åker till sitt sommarställe stannar de vid Kabusakorset. De lägger blommor på refugen och tänker på sin far, Ingemar Schröder. Här dog han i en olycka för lite mer än ett år sedan. - Det här får absolut inte hända igen, säger Kicki Vikingson.
Nyheter • Publicerad 28 april 2003

Det är svårt att se bilister som kommer från Ystadshållet eftersom vägen svänger strax före korsningen. Bild: Bass Nilsson Sedan olyckan inträffade har hon tillsammans med sin mamma och syster arbetat intensivt med att försöka övertyga myndigheter och politiker om att korsningen är livsfarlig. Genom brev, telefonsamtal och mejl har de framfört alla argument de kunnat hitta. - Jag skickade redan för ett år sedan ett brev till Vägverket men de svarade inte på vad de tänkte göra med Kabusakorset. Så när det i år hände en olycka till skickade jag ett brev till, berättar Ingrid Schröder. Nu har de fått reda på att Vägverket begärt en hastighetssänkning vid korset. Ärendet utreds av länsstyrelsen. Fast de förstår inte varför ingen tagit tag i frågan tidigare. Alla som någon gång kört sträckan, när solen är på väg ner, vet att man blir bländad när man kommer nerifrån Kåseberga och ska svänga ut på riksväg 9, menar de. Det är dessutom svårt att se bilister som kommer från Ystadshållet eftersom vägen svänger strax före korsningen. Kanske var det därför deras far inte såg den bil som plötsligt uppenbarade sig en februaridag i fjor. Efter att ha studerat polisrapporten tror familjen att han försökte fortsätta rakt fram när han insåg vad som höll på att hända. Men tiden räckte inte till. - Ett dygn senare var vi på platsen. Vi såg hur lågt solen stod, säger Kicki Vikingson. Efter olyckan har många vänner och bekanta i området sagt att de aldrig väljer vägen över Kabusakorset om de ska till Ystad. Från Sandbystrand där familjen har sommarstugan kör de först fram till Sandby eller väljer en annan väg till riksväg 9. Mamma Ulla Schröder skulle helst vilja se fler och större åtgärder i korset. Vägen borde smalnas av och kanske skulle det behövas en rondell och en skylt där det står att det är ett olycksdrabbad korsning, säger hon. Men att sänka hastigheten är en bra början. - När man kommer från Ystad kör man först 50 längs Österleden, sedan blir det 70. Och när man tagit sig förbi det tror jag många känner att: Nu är det äntligen 90 och så gasas det på, säger Kicki Vikingson. Hennes syster håller med. Ingrid Schröder tycker att många överhuvudtaget ständigt kör lite fortare än tillåtet. De tror att de sitter i ett säkert fordon och inser inte att de kan vara en fara både för sig själv och för andra, säger hon. - Om det är 90 km i timmen kör många nog 110. Så om det blir 70 km i timmen i Kabusakorset kanske folk håller sig under 90. Det kan ta månader innan länsstyrelsen tar ett beslut om hastighetssänkning. Men Kicki Vikingson som är bosatt i Stockholm är full av hopp. - Jag blir besviken om det inte blir verklighet. Den dagen de byter skyltarna ska jag flyga ner. Då skulle jag titta upp i himlen och säga: Yes, pappa, det här har vi kämpat för!

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons