Annons
Nyheter

Aluma de hemlösas röst i samhället

Hjälp till självhjälp. Så sammanfattar Lennart Thübeck idén bakom gatutidningen Aluma. Han är distributionsansvarig på tidningens Malmökontor och har själv tidigare varit hemlös.
Nyheter • Publicerad 9 mars 2004

- Aluma ska vara de hemlösas röst i samhället och samtidigt ge försäljaren en sysselsättning, en tillhörighet och en trygghet. De ska alltid känna sig välkomna till tidningen. Som hemlös så är man ju utestängd från så många ställen i samhället, säger Lennart Thübeck. Det är han som sköter den dagliga kontakten med Alumas försäljare. Han känner Jan-Åke Lundgren som arbetar i Ystad mycket väl och pratar med honom nästan varje dag. - Janne har verkligen växt i försäljningen och tagit ansvar för sitt eget liv. Han arbetar ju ofta tio timmar om dagen och gör ett jättebra jobb. Janne har varit med från Alumas början och det går inte att jämföra Janne då och Janne nu. Han kämpar för att komma tillbaka och är inne i en positiv utveckling, säger Lennart Thübeck. Försäljarna köper tidningen för 10 kronor, säljer den för 20 kronor och behåller mellanskillnaden. Alla försäljare skriver på ett kontrakt och får en säljarbricka med foto, samt en försäljningsplats. - Det är viktigt att försäljarna har sina fasta ställen. Då får försäljaren en relation med sina kunder, som känner igen honom. Folk har ju massor av frågor om varför man blir hemlös. Istället för att se ner på en så pratar de med en. Försäljaren växer då han känner att han duger, att han blir accepterad. Då blir det också lättare att komma tillbaka till samhället, säger Lennart Thübeck. Alumas första nummer gavs ut i augusti 2001. I dag är upplagan 20 000 och tidningen säljs i Skåne av omkring 170 försäljare som är mer eller mindre aktiva. - Aluma har inneburit att folk fått en annan syn på hemlösa, eftersom de ser dem varje dag som tidningsförsäljare. Det är viktigt att lyfta upp hemlösheten om vi ska kunna göra något åt den, säger Lennart Thübeck.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons