"Åkermans ruta"
Att kollegan Dahlström, som också berör detta stötande ämne i sin krönika i del 2 i dag, och åtskilliga fler elabonnenter tydligen har lika svårt att tolka sina räkningar tröstar mig givetvis en del. Men vad hjälper det om man vill ha klart besked om siffrornas riktighet. Tydligen har de räkningar som nyligen sänts ut från Ystads kommuns huvudleverantör blivit än mer svårtydda än normalt. Det gjorde att Ystad Energi blev uppsökt av många frågvisa och oroliga under måndagen, enligt vdn Ulf Östrand som jag ringde - i samma ärende fast av annan orsak. Kerstin Eriksson har nämligen hört av sig till mig med en undran varför man måste få två räkningar som elabonnent i Ystads kommun? - Det enda vi är intresserade av är kilowattpriset. De övriga kostnaderna är av mindre intresse och allt borde väl kunna föras in på en och samma räkning. Så var det när jag bodde i Simrishamn och jag vet att även Malmö och Göteborg nöjer sig med en räkning. Kerstin påpekar också det faktum att man kan spara på papper och miljö. - Förhållandet är inte detsamma i Simrishamn som i Ystad. där är leverantör och nätägare samma juridiska person. I Ystad står Ystad Energi för nätkostnader och dylikt medan elkostnaden debiteras av en annan aktör. Därför blir det två räkningar, säger Ulf Östrand. Förhoppningsvis har jag uppfattat allting rätt i mina försök att redogöra för det "el-ände" som bevisligen har uppstått för åtskilliga siffertolkande elberoende.