Annons
Nyheter

Gasfärjor kan kräva miljoninvestering

Om alla färjor som kommer till Trelleborgs hamn ska tanka gas krävs det troligen en investering i en trycktank för 300 miljoner kronor. Det visar en utredning som Alexandra Bakosch gjort. På tisdagen hålls ett stort seminarium i Trelleborg om färjornas möjligheter att gå över till gasdrift som ett miljövänligare alternativ.
Nyheter • Publicerad 6 mars 2012
I framtiden kanske färjorna kan tanka LNG, flytande gas, i Trelleborg.
I framtiden kanske färjorna kan tanka LNG, flytande gas, i Trelleborg.Foto: Claes Nyberg

Bakom konferensen står miljöprojektet Clean Baltic Sea shipping och Energigas Sverige. En bakgrund till att konferensen hålls i Trelleborg är att kommunen engagerat sig mycket i de här frågorna.

– Vi har inte tagit ställning politiskt till de här frågorna ännu. Vi vill lära oss mer om möjligheterna med gasdrivna färjor och se vilka alternativ som finns, säger Patrik Holmberg (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Trelleborg.

Annons

På konferensen idag medverkar även bland annat Karin Svensson Smith (MP) som talar om flytande gas som ett nödvändigt steg på vägen mot fossilfria transportsystem samt Jessica Cederval, biogaschef på EON.

– Vi vill ju satsa på de förnyelsesebara energikällorna, som biogas, säger Patrik Holmberg.

Alexandra Bakosch arbetar på konsultföretaget SSPA och har i sitt arbete undersökt flera olika scenarier för hamnen. Dels beroende på hur många av färjorna som drivs med gas, dels på hur stor ökning av trafiken som utbyggnaden av hamnen ger.

Hon har även undersökt olika sätta att frakta gasen till Trelleborg. I undersökningen har hon utgått från naturgas, som till exempel kan fraktas från Stavanger i Norge till Trelleborg. I en framtid kan naturgasen sedan ersättas med närproducerad biogas som förädlats till fartygsbränsle. Då faller en stor del av transportkostnaden bort.

Naturgasen används nedkyld i flytande tillstånd, och kallas då LNG, eller liquefied natural gas.

Alexandra Bakosch har utgått från tre olika scenarier, beroende på hur många färjor som drivs med gas, tre färjor, häften av färjorna eller alla 18 färjor. Enligt undersökningen är det idag tre av tio färjor som anlöper Trelleborgs hamn som bunkrar olja.

Vilken lösning som är mest ekonomisk varierar. I minimifallet med tre färjor som drivs med gas kan man satsa på dagliga leveranser av gasen, antingen med järnväg eller med lastbil. Färjorna bunkrar då direkt från transporten. Det behövs i det här fallet fyra trailers eller fem containers på järnväg dagligen. Man kan även ha mindre förvaringsmöjligheter för gasen i hamnen.

För mellanalternativet, där hälften av färjorna, går på gas behövs troligen en eller flera tankar i hamnen, enligt slutsatserna i undersökningen. Även här är det mest ekonomiska alternativet att transportera gasen till Trelleborg med lastbil eller järnväg. Här handlar det om 11 trailers eller 14 containrar. Ett mindre tankerfartyg är också tänkbart, men förutsätter trycktankar som kan ta hand om lasten.

I maximiscenariot drivs alla färjor med gas liksom alla fordon i hamnen och trafiken ökar med tio procent. Här behövs troligen en tank som rymmer 10 000 kubikmeter flytande gas. Leverans av gasen kan ske på olika sätt. Här är det bästa och billigaste sättet att få gasen till Trelleborgs hamn sjövägen via tankerfartyg som kan fylla hela lagringstanken med en gång.

Kostnaden för investeringar i gastankar i Trelleborgs hamn är ganska hög. En tank som rymmer 10 000 kubikmeter flytande gas kostar nästan 300 miljoner kronor att bygga. En tank som rymmer 1 000 kubikmeter kostar cirka 37 miljoner kronor och en tank på 500 kubikmeter kostar ungefär 22 miljoner kronor.

Annons

Ett annat sätt skulle vara att använda specialdesignade tankcontainers som bränsleförråd på färjorna. Det skulle gå snabbt eftersom man skulle kunna lossa tomma containrar och lasta fulla. Det är dock ett dyrt alternativ och kräver godkännande ur säkerhetssynpunkt. Flera företag arbetar dock med att ta fram olika möjligheter på det här området.

Undersökningen genomförde Alexandra Bakosch som ett examensarbete på Tekniska högskolan vid Linköpings universitet.

Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons