Veckopengspolitikens risker
Ekonomiska incitament förekommer frekvent i de flesta hushåll. Anledningen är att de är relativt effektiva. Tyvärr slår det inte alltid i den riktning man tänkt. Måste du städa rummet för att få lördagsgodis kommer stöket sannolikt snabbt att försvinna – in under närmsta säng.
I Stockholm får miljöbilar köra avgiftsfritt förbi trängselskattestationerna. Den som kör hybridbil slipper betala, även om hon bara kör på bensin. Politikernas mål var att skapa incitament för att använda andra bränslen. Vad man de facto skapade var ett incitament för att köpa en bil som kan köra på sådana.
I dagarna har organisationen Hela Sverige ska leva uppmanat regeringen att avskaffa inkomstskatten för alla som bor i byar i Norrlands inland. Målet med den tänkta skattebefrielsen är att få fler människor att flytta till det norrländska inlandet. Se där, ett incitament som heter duga. För avskaffad inkomstskatt skulle nog en hel del storstadsbor kunna göra sig omaket att skaffa hus och folkbokföring i en glesbygdsby, för att därefter ”veckopendla” till större städer.
Glesbygdsavdraget är knappast realistiskt, men snarlika idéer diskuteras faktiskt i fullt seriösa sammanhang.
Genom hög skatt på onyttigheter och låg skatt på exempelvis kultur hoppas politiker styra människors beteende i rätt riktning. De som inte vill bli styrda har dock en tendens att uppsöka andra marknader, vilket bland annat tar sig uttryck i privatimport av alkohol.
Det var med all denna bakgrundskunskap om ekonomiska styrmedel som Centerpartiet på onsdagen presenterade sitt förslag om en ny miljöbilspremie. Bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid ska premieras med 30 000–50 000 kronor i subvention. I praktiken innebär detta en storskalig statlig satsning på elbilar. Ur ett svenskt perspektiv är det vettigt – vi har förhållandevis grön el.
Samtidigt är det viktigt att ta ett europeiskt helhetsgrepp på energifrågan, eftersom flertalet av Europas länder inte har det lika väl förspänt som vi. Energi är inte bara uppvärmning och drivmedel, utan också geopolitik och storskaligt maktspelande. Drivmedel är en av många delar av denna fråga.
När vi lägger pussel med incitamentsstrukturer kan resultatet bli ett slutbetyg fullt av MVG. Det kan också bli leksaker under sängen och dammråttor under trasmattan. När Centerpartiet nu förordar en stor subvention av – i praktiken – en viss sorts teknik, är risken överhängande att det slutar med dammråttor.