Annons
Ledare

Utbyggd hamn med framtiden för sig

Det var idel positiva miner när utbyggnaden av Trelleborgs hamn invigdes på onsdagen. Ett symboliskt stenkast i vattnet av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) markerade byggstarten på en av de två vågbrytare som ska anläggas.
Ledare • Publicerad 24 juni 2011
Kast med stor sten.
Kast med stor sten.Foto: 

Den stora stenen var också slutpunkten på den långa processen från det första förslaget på hamnutbyggnaden till handling.

Det är företaget Jonab från Halmstad som ska senare i år ska börja anlägga de två vågbrytarna, en respektive två kilometer långa. Totalt krävs det 600 000 ton sten, sten som ska transporteras till sjöss från Halmstad till Trelleborg. Detta var en viktig anledning till att Jonab vann upphandlingen, genom att frakta stenen till havs belastas inte övriga hamnen av de 20 000 lastbilstransporter som hade behövts.

Annons

Den större hamnen i Trelleborg krävs framför allt för att kunna ta emot de nya större färjor som rederierna kommer att gå över till. Utvecklingen med mer transporter till havs är stark och det gäller inte minst för Trelleborg som ligger strategiskt mot både Tyskland och Polen.

Genom att hamnen flyttas i östlig riktning och utåt frigörs även stora ytor för ny bostadsbebyggelse utmed havet. Planerna på den så kallade Sjöstaden ligger fortfarande på idéstadiet men genom hamnflytten skapas möjligheten att låta staden Trelleborg åter förenas med havet. Hur och när den nya stadsdelen tar form är en fråga för politikerna att ta tag i nu.

De rättsliga och politiska turerna som föregått starten på hamnutbyggnaden har troligen lett till att hamnutbyggnaden är bättre förankrad hos Trelleborgs invånare. Ett nytt parti sprunget ur hamnmotståndet har också sett dagens ljus.

På vägen har de miljömässiga faktorerna lyfts fram mer och mer. Det pågår ett intensivt arbete mellan hamnen och kommunen att ständigt göra hamnverksamheten och färjorna mer miljövänliga.

På torsdagen kom beskedet att hamnen får nära tre miljoner kronor av Nordiska investeringsbankens miljöfond som bidrag till en anläggning som ska ta hand om färjornas spillvatten. Sedan tidigare är det klart att hamnen ska bygga elanslutningar för färjorna medan de är vid kaj, vilket minskar färjornas utsläpp. Kommunalrådet Ulf Bingsgårds (M) löfte om att Trelleborgs hamn ska bli den klimatsmartaste hamnen i Östersjön är inte tomma ord, det sker mycket arbete på att faktiskt uppnå detta högt ställda mål.

Utbyggnaden av hamnen är inte viktig bara för Trelleborgs kommun, den har stor betydelse för hela Sveriges näringsliv. Därför borde också staten ta ett visst ansvar för hamnens utveckling. Men infrastrukturministern poängterade att vi inte har någon statlig hamnpolitik i Sverige utan att statens ansvar är att man kan komma till och från hamnarna.

Senare i år blir förhoppningsvis utbyggnaden av E 6:an till Trelleborg färdig. Den är ett exempel på att staten har tagit ett ansvar för Trelleborg.

Utan Trelleborgs hamn stannar inte hela Sverige men det drabbar en stor del av landets näringsliv. Därför är det viktigt att ständigt påminna politikerna i Stockholm om hamnens nationella betydelse.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons