Annons
Ledare

Petter Birgersson: Tråkigt att den skånska uppstickaren köps upp

Familjen Bergendahl/Mylonopoulos byggde upp en skånsk utmanare till de stora livsmedelskedjorna. Nu käkar Axfood upp den mindre konkurrenten i jakten på Ica.
Petter BirgerssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad tisdag 15:00
Petter Birgersson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Numera Axfood.
Numera Axfood.Foto: Pontus Svensson

Hässleholmsbaserade Bergendahls har de senaste decennierna utmanat de traditionella stora livsmedelsblocken Ica, Coop och Axfood. Från en margarinagentur byggdes en grossistverksamhet upp och ur det kom en detaljhandelsverksamhet. Det sedan de för många skåningar bekanta butikerna AG:s Favör och Ekohallen köpts.

Under Spiros Mylonopoulos och Elisabeth Bergendahls era byggdes den första CityGross-butiken i Hyllinge utanför Helsingborg och sedan började det butikskonceptet leta sig ut i Skåne och vidare uppåt landet. Med drygt 40 butiker såg det ut som att de stora kedjorna hade fått en utmanare med svensk och skånsk bas.

Annons

Men det är svårt att storskaligt bryta genom dominansen, tyska Lidl har lagt ner mycket pengar på att etablera sig på den svenska marknaden och har växt under förlust, under förhoppningen att vinsterna kommer senare.

Axfood, börsnoterat men fortfarande med Axel Johnson-gruppen som största ägare, har också siktat in sig på att genom Willyskonceptet slå mot marknadsdominanten Ica. Axfood är större än konsumentkooperationen, Coop, men vill växa mer. Det gör Axfood nu genom att köpa City Gross, som man sedan ett par år äger en andel av. Grossistverksamheten i Bergendahls har Axfood redan tagit över. Affären ger Axfood ytterligare några procent på den svenska marknaden. Tiden för City Gross och Bergendahls som enskild utmanare är därmed helt förbi.

I ett pressmeddelande skriver Axfood att City Gross haft problem med lönsamheten de senaste åren, inte minst under inflationsperioden. Enligt Axfood ska affären bidra till ”att stärka City Gross konkurrenskraft, och stärka kedjans position på marknaden, för att expandera framgent.”

Frågan är hur det kommer att se ut i verkligheten. På flera håll, som i Trelleborg, finns både Willys och City Gross. Där har kunder kunnat konstatera att de egna varumärkena, som Garant, återfunnits i bägge butikerna. Däremot kan priserna skilja sig åt. City Gross har mer av manuella diskar, bageri och egen köttstyckning men det motiverar inte i sig att priser på andra produkter är högre än hos Willys. När koncept och butiksstrategier ses över kommer det att vara lönsamheten på helhetsnivå som utvärderas, vilket över tid öppnar för förändringar.

För Axfood är agerandet rationellt. Att vara tvåa på marknaden ställer krav på att finna nya sätt att utmana den största, i detta fall Ica. Eftersom Willys-konceptet bygger mer på lågpris än på service av gammalt Hemköp-slag – den andra Axfood-kedjan, som likt Ica också kan ägas av enskilda handlare – är det troligt att det är fortsatt effektiviseringar i alla led som är nummer ett på listan. Historiskt har Axfood förvärvat mindre kedjor och införlivat dem i Hemköp, som koncernen ägt sedan 1980-talet. Eller som i Willysfallet, köpt ett koncept och expanderat det. Om City Gross kommer att utvecklas i egen riktning eller om konceptet kommer att slukas upp i Willys, återstår att se. För konsumenterna är det dock klart att utbudet på marknaden försvagas när en fristående utmanare går upp i de stora.

Annons
Annons
Annons
Annons