Annons
Ledare

Till storms mot vädrets makter

Sverige är ett land med väder. Mycket väder.
Ledare • Publicerad 10 november 2010
Den gångna vintern orsakade en del spårproblem.Foto: 

Det är varma somrar, mustiga höstar, blöta vårar och kalla vintrar. En del skulle hävda att det är Sveriges charm; årstider som verkligen växlar.

SJ:s resenärer håller nog inte riktigt med om det charmiga i lövhalka, snöfall, is i växlarna och annat väder gör så att tågen inte går i tid. Tågen har visserligen fler problem än de väderrelaterade – som att de är gamla, trasiga och de går på spår som är dåliga och för få. Dessa underhållsbrister är denna och tidigare regeringars fel. Man har helt enkelt inte investerat tillräckligt.

Annons

Varje vinter blir det trafikkaos även på vägarna. Det är rimligt – många bilister glömmer att sätta på vinterdäcken. Trots att det oftast dagar innan har varnats, påtalats och löpsedelvrålats om snökaos så är det mänskligt att fela. Men det är inte mänskligt att SJ:s ledning år efter år ska bli överraskade av snön. Eller löven. Eller värmen.

För var dag och väder har sin ursäkt, tycks det som. När man har som enda uppgift att få tåg att gå från punkt a till punkt b bör detta vara prioriterat, och i det ingå att vara förberedd på att det ungefär i mitten av november blir vinter.

Regeringen presenterade i valet en infrastruktursatsning om 417 miljarder – där ingår modernisering av spår och tåg, samt en rejäl satsning på biltrafiken. Det är verkligen på tiden att det satsas pengar på infrastrukturen i Sverige – både bilen och tåget behövs, och både vägen och rälsen är undermålig i Sverige.

Men samtidigt vore det modigt att satsa på något nytt. Höghastighetståg finns inte med i satsningen då Moderaterna tycker att det är för dyrt. Visserligen kommer SJ förmodligen snart att fatta beslut om att köpa in tjugo tåg som når maxhastighet om 250 km/h. Men de svenska spåren klarar inte så snabba tåg, förutom på få väldigt raka sträckor.

Höghastighetståg skulle kunna byggas på ett par viktiga sträckor - och övriga renoveras så att det i framtiden är möjligt att köra dessa tåg där. Att kunna ta sig från Malmö eller Göteborg till Stockholm över dagen utan att flyga vore bra, och klimat­smart.

Men dessa framtidens lösningar hjälper oss inte i nuläget. Den vinter som precis har börjat kan bli lika illa som den förra. Och då hjälper inte renoveringar som tar år att genomföra, utan man måste försöka minimera förseningarna redan nu i vinter.

Och klarar man inte av att göra en sådan sak bör SJ lära sig att informera på ett begripligt, trevligt och kompenserande sätt. Blir det fel, betala tillbaka biljettpengarna. Blir det förseningar, be om ursäkt och försök kompensera. Låt inte vädret vara en ursäkt, för det är det sällan i ett land med väldigt mycket av den varan.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons