Emma Jaenson: SVT utan självinsikt
SVT har lanserat ett nytt kommunikationskoncept: "Har aldrig varit viktigare". Syftet? Att förklara SVT:s roll genom att göra ett ställningstagande kring betydelsen av oberoende journalistik i tider av desinformation och påverkanskampanjer. I reklamfilmen “Höna av en fjäder”, som ingår i kampanjen blir en film av ett pojkstreck viral. Två killar lägger en fjäder i munnen på en sovande man och filmen sprids över hela världen, förvrängs och förvanskas. Bilder på trollfabriker, Boris Johnson och Putin skymtar förbi. Alltihop avslutas med Donald Trumps bevingade ord “last night in Sweden”.
“Höna av en fjäder” handlar om Sverigebilden, där (små) nyheter i Sverige förstoras upp och genererar en dyster (och felaktig) bild av svenska samhället. SVT framställer sig, genom filmen, som försvarare av den fria journalistiken, och hävdar sin roll i att granska desinformation som sprids om Sverige. Marknadschefen Christer Mellstrand påpekar att SVT ska “försöka vara en riddare för sanningen” och att ”vi behöver gemensamma referenspunkter kring vad som är sant och vad som är falsk.“ (Resumé den 4 oktober). Underförstått behövs SVT för att vara sanningens ledstjärna och mota de som hotar sanningen, som personer som exempelvis Donald Trump och Boris Johnson.
Problemet i resonemanget talar för sig själv. Public service ska inte säga vad som är sant och falskt för att skapa “gemensamma referensramar”. I filmen får vi berättat för oss att den oro, otrygghet och de negativa upplevelser många har av samhällsutvecklingen är ett resultat av trollfabriker, rykten, konspirationer och mäktiga världsledare som förleder massorna. Så är det inte, i alla fall inte enbart. Och när blev det SVT:s roll att värna Sverigebilden från yttre hot?
Public service och gamla mediehus har länge varit dominerande på mediemarknaden, men i dag konkurrerar mängder av olika mediekanaler om utrymmet. Public service har dock en särställning i det svenska medielandskapet. Sedan första januari i år är alla tvungna att betala den statliga public service-skatten som genererar nästan tio miljarder skattekronor varje år till SR, SVT och Utbildningsradion – oavsett vad för material de producerar.
Det är oerhört viktigt med saklig och oberoende journalistik, som arbetar för att granska makten och ge röst åt de som inte har makt och inflytande. Men vill public service återupprätta förtroendet för sin journalistik är det inte till dess fördel att berätta för oss hur mycket vi behöver dem i jakten på sanningen eller för den delen vem vi bör betrakta som sanningens fiender. Vi ska kunna bilda vår egen uppfattning om vem som säger sanningen, och vem som inte gör det genom att få ta del av saklig och opartisk journalistik. Det mest slående med filmen är dock att SVT själva verkar helt oförstående inför det faktum att filmen inte är saklig. Filmen i sig, är en solklar anledning till varför public service behöver en ordentlig genomlysning, i enlighet med Moderaternas tidigare förslag.
Reklamkampanjen avslutas med meningen: "Saklig journalistik har aldrig varit viktigare". Så ett hett tips till SVT: var sakliga. Det räcker inte att ni berättar för oss att ni är det.