Svarta lögner smutsar ner valrörelsen
Men snart är valrörelsen igång – och med den de fula tricken.
Under sommaren publicerade flera landsortstidningar en insändare från ”Köks-Emma” som utgav sig för att vara en 24-årig före detta medlem i Hotell- och restaurangfacket. Anders Nilsson från Sydöstran upptäckte dock att flera tidningar publicerat samma debattinlägg. Och när tidningen Metro ringde runt bland insändarredaktörerna berättade de att ”Köks-Emma” sagt att hon jobbade ”i en restaurang här i länet”. Hur hon kunde arbeta i restaurangkök i Blekinge, Jönköping, Värmland, Gävleborg, Kalmar och Södermanland samtidigt förbryllade. Sannolikt var ”Köks-Emma” egentligen någon annan.
När Aftonbladets ledarskribent igår tweetade ut en insändare från ”Receptionist-Jenny”, publicerad i tidningen Hela Hälsingland blev jag nyfiken. Hade ”Köks-Emma” fått en kompis? Insändaren fanns visst också i Alingsås tidning, Dala-Demokraten – och i Länstidningen Södertälje hade ”Receptionist-Jenny” skrivit ett insändarsvar till ”Köks-Emma”.
Försöker smarta strateger låta ”vanligt folk” få sprida åsikterna för att därmed få större trovärdighet? Nog känns det lite lögnaktigt.
Häromdagen hade någon startat ett fejkat konto i riksdagsledamoten Lars Beckmans (M) namn och skrivit obehagliga saker. I förra valet skapade Centerns ungdomsförbund en falsk bloggare. Miljöpartiet anklagas för att ha köpt ”likes” till sin Facebook-sida i sommar.
Glappet mellan blocken tycks minska. Den seger som de rödgröna trott sig ha som i en liten ask känns inte lika självklar. Därmed blir tongångarna hårdare, armbågarna vassare och tricken fulare.
Både insändarredaktioner och väljare bör ta fram förstoringsglaset och syna bluffarna. Och partier som fuskar: Skäms!