Annons
Ledare

Svarta lögner smutsar ner valrörelsen

Politiker och journalister visar fortfarande semesterbilder på sina Instagram-konton.
Ledare • Publicerad 8 augusti 2014

Men snart är valrörelsen igång – och med den de fula tricken.

Under sommaren publicerade flera landsortstidningar en insändare från ”Köks-Emma” som utgav sig för att vara en 24-årig före detta medlem i Hotell- och restaurangfacket. Anders Nilsson från Sydöstran upptäckte dock att flera tidningar publicerat samma debattinlägg. Och när tidningen Metro ringde runt bland insändarredaktörerna berättade de att ”Köks-Emma” sagt att hon jobbade ”i en restaurang här i länet”. Hur hon kunde arbeta i restaurangkök i Blekinge, Jönköping, Värmland, Gävleborg, Kalmar och Södermanland samtidigt förbryllade. Sannolikt var ”Köks-Emma” egentligen någon annan.

Annons

När Aftonbladets ledarskribent igår tweetade ut en insändare från ”Receptionist-Jenny”, publicerad i tidningen Hela Hälsingland blev jag nyfiken. Hade ”Köks-Emma” fått en kompis? Insändaren fanns visst också i Alingsås tidning, Dala-Demokraten – och i Länstidningen Södertälje hade ”Receptionist-Jenny” skrivit ett insändarsvar till ”Köks-Emma”.

Försöker smarta strateger låta ”vanligt folk” få sprida åsikterna för att därmed få större trovärdighet? Nog känns det lite lögnaktigt.

Häromdagen hade någon startat ett fejkat konto i riksdagsledamoten Lars Beckmans (M) namn och skrivit obehagliga saker. I förra valet skapade Centerns ungdomsförbund en falsk bloggare. Miljöpartiet anklagas för att ha köpt ”likes” till sin Facebook-sida i sommar.

Glappet mellan blocken tycks minska. Den seger som de rödgröna trott sig ha som i en liten ask känns inte lika självklar. Därmed blir tongångarna hårdare, armbågarna vassare och tricken fulare.

Både insändarredaktioner och väljare bör ta fram förstoringsglaset och syna bluffarna. Och partier som fuskar: Skäms!

Carolin Dahlman
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons