Annons
Ledare

Statsminister för alla väder

Vem vill vi hålla i handen när det blåser? Frågan ställs sällan rakt ut i opinionsmätningar, men är ändå avgörande på valdagen.
Ledare • Publicerad 11 augusti 2010
Mona Sahlin med sin bok.Foto: 

Under den världsomspännande ekonomiska krisen har det stormat kring pengarna och jobben. Där vinner Fredrik Reinfeldt över Mona Sahlin.

Enligt en Sifo-undersökning som offentliggjordes under tisdagen har 35 procent av väljarna störst förtroende för Reinfeldts jobbpolitik, medan 25 procent tror på Sahlins. Men frågan är om det räcker för Moderaterna och den borgerliga alliansen på valdagen. Vad händer med preferenserna när den ekonomiska krisen ebbar ut?

Annons

I mars i år pekade opinionen mot att jobben var det viktigaste, medan en färskare mätning placerar skolfrågan främst hos väljarkåren. Ekonomin och jobben hamnar nu först på fjärde respektive femte plats. Hur det än må vara med prioriteringarna är det tydligt att ekonomi och jobb inte är det enda som Sverige röstar om den 19:e september.

Det är tur för Mona Sahlin. Till och med profiler knutna till hennes eget parti underkänner hennes ekonomiska analyser och kunskap. Just i lågkonjunktur och kris hamnar dessa frågor i centrum, men ett bättre läge öppnar för andra debatter där Sahlin har en starkare position.

Det är inte för inte som Sahlin har lyckats bli ledare för Sveriges i dag opinionsmässigt näst största parti. Trots låga popularitetssiffror och intern kritik har hon en image som lockar många. Vissa identifierar sig med hennes person, andra med hennes värderingar. I kristider vill Sverige ha Reinfeldt, men i lugnare lägen kan väljarna vara beredda att satsa på Sahlins mer kostnadsintensiva politik.

Därför skulle Socialdemokraterna och Sahlin tjäna på att faktiskt tala om vilken den politiken faktiskt är. Hennes bok ”Möjligheternas land” är ett försök att skapa en bild av en förändringsvillig politiker med visioner och mål, men kritiken har inte varit nådig. Tunn och oklar, lyder några omdömen.

Det behöver knappast nämnas att boken inte nådde samma status som Barack Obamas och andra amerikanska politikers förlagor, de höga ambitionerna till trots. Socialdemokraternas nya affischkampanj, där Mona Sahlin figurerar i olika sammanhang ackompanjerad av otydliga kampanjslogans, ger inte heller några klara svar på vad partiet vill.

Nu återstår att se hur nästa försök att förklara det socialdemokratiska alternativet kommer att lyckas. En sak är i alla fall säker. Ju mindre den ekonomiska krisen påverkar valrörelsen, desto större blir möjligheten för Mona Sahlin att bli Sveriges nästa statsminister.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons