Annons
Ledare

Släpp lärarna fria

En minskad administrativ börda för lärarna är nödvändig både för att höja yrkets status och ge mer tid till undervisning.
Ledare • Publicerad 27 juni 2013
Skolreformator.
Skolreformator.Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) levererade ett tydligt besked i går.

”Lärare ska undervisa, inte bli byråkrater”, sa han på en presskonferens där ett nytt förslag presenterades på hur lärarnas administration ska minska.

Annons

Utredaren Tomas Persson har fått i uppdrag att se över hur kraven på så kallade särskilda åtgärdsprogrammen kan ändras. Lärare måste i dag skriva åtgärdsplaner för elever med särskilt stöd. Men enligt Tomas Persson kan ofta själva skrivandet ta mer tid än själva åtgärderna för att hjälpa en elev. Han föreslår därför att kraven på skriftliga åtgärdsprogram tas bort och bara behöver tas fram om föräldrarna begär det.

Redan till vårterminen nästa år kan förslaget bli verklighet. Det är välkommet, särskilt som förslaget är en av flera åtgärder för att minska lärarnas börda. Till hösten slopas både skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner för elever från årskurs 6 till 9.

Elevernas resultat i skolan har fallit de senaste femton åren. Därför måste det till kraftfulla åtgärder. Jan Björklund har också levererat en rad skolreformer för att vända den negativa trenden.

Men någonstans på vägen har tilltron till lärarnas professionella yrkesutövning försvunnit. När det gäller det de särskilda åtgärdsprogrammen har fokus ofta varit mer på den skriftliga planen än på själva åtgärderna.

Syftet bakom dokumentationen är gott. För att ge alla elever lika möjligheter att klara sin skolgång är det viktigt att veta vilket stöd och åtgärder som en elev behöver.

Men samtidigt är det lätt att undervisningen blir lidande när dokumentationen tar allt mer plats. En undersökning som Skolverket gjort visar kan att en grundskollärare ägna upp till en tredjedel av sin arbetstid åt administration. Det är långt ifrån acceptabelt.

Här måste staten lita på att lärarna klarar av sitt uppdrag utan att dokumentera varenda steg de tar. Behöver en elev extra stöd ska detta först ges inom ramen för den ordinarie undervisningen. Klarar läraren inte av sitt uppdrag ska det sättas in extra stöd för de elever som behöver.

Läraryrket är ett av de viktigaste för att bygga vårt samhälle. Därför måste yrkets attraktionskraft öka så att fler vill utbilda framtidens medborgare. Möjligheten till en bra löneutveckling är självklart viktig för att locka till sig en ny lärargeneration. Men lärarna måste också ha bra förutsättningar att genomföra sitt jobb. Det sker genom undervisning i klassrummet, inte med administration bakom ett skrivbord.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons