Annons
Ledare

Skånes kollektiva resa

Hela Skåne måste vara med i utvecklingen av kollektivtrafiken, annars kommer regionen att halta.
Ledare • Publicerad 2 september 2013
Ett tåg kommer lastat med pendlare.
Ett tåg kommer lastat med pendlare.Foto: Foto: Tom Wall

I förra veckan kom beskedet att Skånetrafiken höjer avgifterna med 5 procent nästa år. Tillsammans med extra pengar från skattehöjningen på 30 öre får den skånska kollektivtrafiken totalt ett tillskott på 220 miljoner kronor. De pengarna ska bland annat gå till att bygga ut kollektivtrafiken, rusta upp Öresundstågen och införa trådlöst internet på bussar och expressbussar. Det är viktiga satsningar.

Skånetrafiken måste hela tiden förändras för att möta de nya behov som uppstår, framför allt till följd av ökad arbetspendling. Kollektivtrafiken är central för hur det flerkärniga Skåne ska kunna utvecklas i takt med att arbetsmarknaden blir rörligare.

Annons

Trots alla goda förutsättningar för Skåne står regionen inför många utmaningar. Skattekraften är låg och den svaga ekonomiska utvecklingen slår hårt mot länet. En annan stor utmaning är att det finns stora skillnader inom Skåne, mellan stad och landsbygd. En bra kollektivtrafik är i det avseendet viktig för att minska på klyftorna.

Troligen blir inte pendlarna färre efter den genomförda avgiftshöjningen. Blir kvaliteten bättre är det något som tas emot väl av resenärerna. Och ska Skånetrafiken nå sina högt ställda mål att fördubbla kollektivtrafikresandet till 2020 jämfört med 2006 behöver den byggas ut. Rejält.

Men mer pengar löser inte alla problem. Skånetrafiken kan förbättras utan att det kostar. En sådan förändring är att låta avgifterna blir mer enhetliga med så kallad enhetstaxa, till exempel genom att ett månadskort kosta lika mycket för hela Skåne oavsett hur långt man reser.

Att genomföra enhetstaxa fullt ut är inte att rekommendera eftersom det skulle få orimliga konsekvenser för de som pendlar korta sträckor. Däremot behöver indelningen av flera hundra zoner förändras. Dagens zonindelning av Skåne är ett arv från när kollektivtrafiken var uppdelad på flera olika huvudmän i mindre geografiska områden. Den indelningen är förlegad och antalet zoner bör därför minskas kraftigt. På sikt skulle bidra till att Skåne upplevs mer som en enhet.

Med högre kvalitet kommer fler resenärer. Men på den resan måste hela Skåne vara med – annars kommer regionen att halta.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons