Annons
Ledare

Regeringen är något på spåren

En del av reformutrymmet i budgeten vill regeringen lägga på infrastruktursatsningar, avslöjade de fyra allianspartiledarna i röda hjälmar och gula reflexvästar vid en pressträff i Stockholm i går.
Ledare • Publicerad 31 augusti 2011
I byggartagen.Foto: janerik henriksson / scanpix
I byggartagen.Foto: janerik henriksson / scanpixFoto: janerik henriksson / scanpix

Det är egentligen fantastiskt: I tider av global skuldkris handlar det för så gott som alla andra länder om att spara och öka skatteuttaget, i Sverige finns den ekonomiska stabiliteten för satsningar – ja, till och med för skatte­sänkningar.

Under 2012 och 2013 lägger regeringen fem, nya, fräscha miljarder för att rusta vägar och järnvägar, varav 3,4 miljarder öronmärks för det senare.

Annons

Tågen får lite bättre förutsättningar att förvandla tidtabellerna från fria fantasier till pålitliga prognoser, eftersom det sedan så länge och så kraftigt eftersatta underhållet får välkomna resurser. Men pengar läggs också på bland annat installation av modern växelvärmestyrning för att minska köldproblemen och trimningsåtgärder för att öka kapaciteten.

Rimligen hamnar en stor del av pengarna i Skåne. Mats Person (FP), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, hoppas generellt på en högre standard på järnvägsnätet, men också på att pågatågstrafik ska komma i gång mellan Eslöv och Helsingborg. Det är väl bara att instämma. Varje förbättring av det överfyllda skånska järnvägsnätet är ytterst välmotiverad.

Satsningar på infrastruktur är klassiska åtgärder i tider av kris, oavsett politisk färg på regeringen, oavsett land. När alliansen nu spår ett par tusen nya jobb är det ingen orimlig uppskattning. Ett par tusen jobb gör mycket för att hålla såväl sysselsättningen som efterfrågan uppe. De fungerar som välkomna stötdämpare i den vikande konjunkturen.

Samtidigt blir nödvändigt arbete, som rustar Sverige för framtiden, gjort – utan risk för att det ska bidra till överhettning på marknaden.

Finns det då inte anledning att satsa ännu mer, så som Miljöpartiet raskt krävde? ”Futtigt”, var språkröret Åsa Romsons kommentar till det som regeringen själv beskrev som en ”kraftfull satsning”. Sanningen ligger nog närmare regeringens bild än de grönas, åtminstone i denna del.

Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) hävdar att Trafikverket inte har kapacitet att utnyttja mer pengar. Fler och större underhållsarbeten skulle vara ett hinder för trafiken då många sträckor tillfälligt skulle behöva stängas. Det handlar inte bara om pengar, utan också om logi­stik. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm sade sig i går också vara mer än nöjd: ”Helt i linje med det vi framfört.”

Vad gäller investeringar i nya spår är det en helt annan sak. Här finns all anledning för regeringen att noga överväga strukturella investeringar, som vad en höghastighetsjärnväg skulle innebära inte bara för kollektivtrafiken utan för samhällsutvecklingen i stort.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons