Annons
Ledare

Rätt med lätt blankett

”Du har plats 155 i kön … vi har just nu 47 handläggare som jobbar”. Telefonkön till privatpersoners kundcenter hos Försäkringskassan var lång på måndagsförmiddagen.
Ledare • Publicerad 9 mars 2010

Få myndigheter har så dåligt rykte som just Försäkringskassan. Många menar att tjänstemännen är allt annat än serviceinriktade, att blanketterna är krångliga och att utbetalningarna tar lång tid. Till detta kan man nu tillägga att kassan själv uppskattar att 16,4 miljarder kronor felaktigt utbetalas varje år.

För det mesta handlar det inte om direkt fusk från bidragstagare utan oavsiktliga fel från antingen den sökande eller av Försäkringskassan uppger Dagens Nyheter på måndagen.

Annons

Lösningen är enligt Ulrika Larsson, verksamhetsutvecklare inom kontrollfrågor på Försäkringskassans huvudkontor, att öka informationen och förenkla blanketterna.

När handläggaren svarade på måndagsförmiddagen var hon hjälpsam och trevlig. Så långt följer alltså kassan sina egna råd. Informationen har blivit bättre.

Sen återstår att se hur mycket ytterligare tid som behövs för att blanketterna förenklas och ryktet förbättras så att miljardrullningen i felutbetalningar kan stoppas.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons