Annons
Ledare

Petter Birgersson: Rätt avskaffa subventionerna till elbilar

Regeringen fick skarp kritik för att den förra året avskaffade klimatbonusen på elbilar. Den gjorde rätt – priserna sjunker utan hjälp av subventioner. Men väljer du Musk eller Kina på uppfarten?
Petter BirgerssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 17 januari 2024
Petter Birgersson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Trelleborgs Allehanda politiska etikett är liberal.
Behöver inte skattebetalarnas hjälp.
Behöver inte skattebetalarnas hjälp.Foto: Ryan Greger

Subventioner är som regel dåligt. Och det visade sig också gälla för subventioner av elbilar. En effekt var att bilar, efter att klimatbonusen inkasserats, gick på export. Subventioner får också effekten att pengarna gärna landar hos mellanhänder snarare än hos konsumenter. Priset anpassas efter vad man kan ta betalt av kunderna, det är så marknader fungerar. Är det brist och hög efterfrågan så stiger priserna och... ja, ni har gått i grundskolan och fattar grejen. Om ni händelsevis inte hajar, trots fullbordad skolgång, får ni skicka in en reklamation till Skolverket.

Annons

2024 är konkurrensen på elbilsmarknaden stor, den gamla etablerade bilindustrin har investerat stort och massa nya aktörer söker lyckan. Samtidigt är ekonomin i en dipp och färre svenskar har råd med en ny elbil. Så då är det väl läge för subventioner igen, för att den spirande tekniken inte ska knäckas?

Inte alls. Elbilstekniken med batterier som laddas är så etablerad att det är huvudspåret framåt, även om det finns utmanare som vätgas och andra bränslen till förbränningsmotorer. Och när marknaden viker och bilfabrikanter vill försvara sina marknadsandelar så sänker de priserna. Det är vad som händer nu i Sverige.

Tesla, som är känt för att vara mycket aktivt med prissättning, sänker priset på modellen Y med över 50 000 kronor. Och övriga fabrikanter hakar på, Volvo sänker med 18 00 kronor på ett par modeller och Renaults eldrivna Megane har sjunkit med 80 000 kronor enligt tidningen Vi Bilägare. Precis som marknaden ska fungera.

Bekymret för en bilköpare handlar kanske i dagarna inte enbart om pengar. Det gäller att välja en bil som man tror fungerar för behoven och som klarar svenska – och tydligen också skånska – vintrar. Dessutom måste den ju gå att serva. Hur blir det med strejker och kollektivavtalsfajt mellan facken och Tesla? Och vågar man köpa ett nytt märke som (dansk)amerikanska Fisker?

Bilentusiaster brukar ibland säga att ”Man är vad man kör”. Det är i alla fall något som inspirerar bilmärkenas marknadsförare som ständigt slår an de strängarna. Men vad händer om bilvalet även blir en direkt politisk markör? Om en Tesla på uppfarten för ett par år sedan var att markera att man låg i frontlinjen, vad säger det i dag? Och vad betyder det om man ställer en Volvo eller Polestar vid ladduttaget – är man svensk patriot eller svärmar man för den kinesiska diktaturen?

Klart är i alla fall att den som köper en ny batterilåda på hjul står med en bil utan subvention från svenska skattebetalare. Vilket åtminstone är bra även för grannen.

Annons
Annons
Annons
Annons